یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز گذشته در حالی نشست خود را در سالگرد ۶۰‌سالگی این سازمان در شیکاگوی آمریکا آغاز کردند که بسیاری این نشست را در تعیین مسیر جدید این سازمان امنیتی- نظامی حساس ارزیابی کرده‌اند.

در یکی از گسترده‌ترین نشست‌های ناتو، موضوع آینده ماموریت این سازمان در افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی، محور مذاکره خواهد بود، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در این نشست - که از دیشب آغاز شده و تا امشب ادامه می‌یابد - با تعریف‌کردن ماموریت‌های جدید برای ناتو، به قول و روایت رسانه‌های‌‌ آمریکایی، اعضای این سازمان را بیشتر به مشارکت بطلبد.

اما درحالی که ماموریت ناتو در افغانستان رو به پایان است، آنطور که شبکه خبری سی‌‌ان‌ان در تحلیلی اعلام کرد، تعریف ماموریت‌های جدید در نشست شیکاگو با هدف جلوگیری از بی‌فایده‌شدن این سازمان بعد از پایان ماموریت جنگ افغانستان صورت می‌گیرد. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز دیروز به نقل از منابع نزدیک به دولت اوباما، از طرح ویژه او برای تقویت نقش و افزایش بار کاری ناتو خبر داد.

براساس بسته پیشنهادی اوباما، کشورهای ناتو با خریداری هواپیماهای تجسسی و به اشتراک‌گذاری تسلیحات و پایگاه‌های آموزشی همکاری خود را تقویت کرده و همچنین برای افزایش قدرت بازدارندگی هسته‌ای در اروپا تلاش می‌کنند. براساس یکی از بندهای مهم طرح اوباما همچنین آمریکا مسئولیت کنترل سامانه سپر دفاع موشکی اروپا را که توسط این کشور ساماندهی شده به ناتو واگذار می‌کند. درصورت عملی شدن این طرح رادار سپر دفاع موشکی که در ترکیه مستقر شده به‌صورت دائمی در اختیار ناتو قرار می‌گیرد.

در زمان‌های بحرانی هم بخش موشکی این سامانه در لهستان و رومانی تحت فرماندهی ناتو قرار خواهد گرفت. نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان نوشت: بسته پیشنهادی اوباما که در نشست سران ناتو مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت نقش این سازمان را با مسئولیت‌های جدید محول شده، از وضعیت دفاعی به حالت بیشتر تهاجمی تبدیل می‌کند.

در بخش دیگری از بسته پیشنهادی اوباما به‌عنوان ماموریت جدید ناتو، خرید حداقل ۵ فروند هواپیمای تجسسی گلوبال هاوک توسط متحدان ناتو و انجام فعالیت‌های اطلاعاتی به وسیله این هواپیماهای بدون سرنشین در نقاط مختلف جهان پیش‌بینی شده‌است. در حالی که آمریکا با روسیه پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای را امضا کرده، در این طرح بر تقویت بازدارندگی هسته‌ای در اروپا تأکید شده است. برخلاف وعده‌های انتخاباتی اوباما قرار نیست هیچ کاهشی در تسلیحات هسته‌ای مستقر در اروپا اعلام شود.

تضمین آمریکا از متحدان اروپایی

درحالی که به‌دلیل بحران مالی و اقتصادی اروپا، بسیاری از اعضای اروپایی ناتو در چارچوب طرح‌های ریاضت و صرفه‌جویی اقتصادی، هزینه‌های نظامی خود را کاهش داده‌اند، اوباما در تلاش است با امضای توافقنامه‌ میان اعضا، ضمانتی را برای ادامه همکاری‌های امنیتی کشورهای عضو به‌ویژه در مواقع حساس به دست آورد.افغانستان مهم‌ترین مسئله‌ای است که اکنون با مشکلات اقتصادی اعضای ناتو ، بر اجلاس این سازمان سایه انداخته است.

متهم شدن به اقدام تروریستی

شیکاگو از روز جمعه صحنه تظاهرات هزاران آمریکایی علیه نظامی‌گری ناتو و اختصاص بودجه‌های هنگفت به عملیات‌های این سازمان با وجود بحران مالی بوده‌است. این تظاهرات دیروز و با شروع نشست به اوج رسید که با واکنش پلیس و بازداشت ده‌ها نفر مواجه شد. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که 3 نفر از معترضان بازداشت شده به خاطر همراه داشتن کوکتل مولوتف به اقدام تروریستی متهم شده اند.

درحالی که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از دسترسی معترضان به نشست سران گروه8 (‌که روزهای جمعه و شنبه برگزار شد) محل آن را به کمپ‌دیوید که منطقه‌ای کوهستانی و دور از دسترس مردم است تغییر داده‌بودند، معترضان به نشست گروه 8 به معترضان ناتو پیوستند و در محل نشست سران ناتو در شیکاگو تجمع کردند. نیروهای امنیتی در روزهای اخیر با حضور گسترده در خیابان‌های شیکاگو برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها تلاش کردند.

کد خبر 171305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز