پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف درازمدت آسپیرین ممکن است خطر سرطان را هم در زنان و هم در مردان تا 15 درصد کاهش دهد

به گزارش انجمن سرطان امریکا (ASC) پژوهشگران آن با تجزیه و تحلیل یافته‌های یک تحقیق بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که دریافت درازمدت آسپیرین با دوزهای بزرگسالان خطر سرطان را در زنان و مردان حدود 15 درصد کاهش می دهد.

اما ASC  هشدار می‌دهد که نباید بر اساس این تحقیق به مصرف بی‌رویه آسپیرین پرداخت.

ین پژوهشگران می گویند که آسپیرین می‌تواند عوارض جانبی وخیمی را باعث شود، و شواهد به دست آمده در این تحقیق آنقدر قوی نیست که توجیه‌کننده توصیه عمومی برای مصرف آسپیرین به این منظور باشد.

در حال حاضر دریافت روزانه آسپیرین بچه (80 تا 150 میلی‌گرم) برای پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی در افراد در معرض خطر این بیماری‌ها اغلب توصیه می‌شود.

در این تحقیق بر خلاف بررسی‌های قبلی، پژوهشگران بر مصرف درازمدت آسپیرین در دوزهای بزرگسالان (325 میلی‌گرم و بیشتر) متمرکز بودند.آنها میزان بروز سرطان و مصرف آسپیرین را در  حدود 70000 مرد و بیش از 76000 زن در فاصله سال‌های 1992 تا 2003 مورد بررسی قراردادند.

نتیجه آن بود که میزان بروز سرطان در افرادی که برای پنج سال یا بیشتر آسپیرین بزرگسالان مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که آسپیرین دریافت نمی‌کردند، در مجموع 15 درصد کمتر است. مقدار کاهش بر حسب سرطان‌های خاص از 15 درصد در سرطان پستان و 20 درصد در سرطان پستان تا 30 درصد در سرطان روده بزرگ متفاوت بود.

پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا می‌گویند گرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما شواهد موجود  هنوز آنقدر قوی نیستند که توصیه به مصرف آسپیرین برای پیشگیری از سرطان را موجه کنند.

آسپیرین می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند خونریزی معده شود، و هرچه دوز مصرفی آن بالاتر رود، خطر این عوارض  هم بیشتر می‌شود.

دکتر اریک جیکوبز سرپرست این تحقیق در مورد نتایج عملی آن می‌گوید: "توصیه به دریافت اسپیرین برای پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی باید ادامه یابد. اما در مورد پیشگیری از سرطان، توصیه به مصرف آسپیرین منوط به آن است که پژوهش‌های دیگر در آینده ثابت کند که مصرف آسپیرین با دوز بزرگسالان به طور قابل توجهی می‌‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد."

کد خبر 20541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز