همشهری آنلاین: یک تکنیک تجربی با استفاده از امواج اولتراسوند که قوام توده‌‌های سینه را اندازه‌گیری می‌کند پزشکان را قادر می‌کند که فورا تعیین کنند زنی سرطان دارد یا نه، بدون اینکه نیاز به نمونه برداری بافتی باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس در یک مطالعه در آمریکا بر روی 80 زن استفاده از این تکنیک جدید به نام "الاستوگرافی" توانست توده‌های بی‌ضرر را از توده‌های سرطانی تقریبا با دقت 100 درصد تشخیص دهد. تومورهای سرطانی سفت‌تر از توده‌های خوش‌خیم  هستند.

اگر این نتایج در بررسی‌های بزرگتر تکرار شود، الاستوگرافی می‌تواند هزاران زن را از انتظار ، هزینه،ناراحتی و اضطراب نمونه‌برداری یا بیوپسی رهایی بخشد. در بیوپسی سلول‌های برداشته شده از سینه – گاهی با سوزن و گاهی با تیغ اسکالپل- برداشته  و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند الاستوگرافی ممکن است همچنین روزی برای به سرعت برای تشخیص سریع قلب صدمه‌دیده یا کمک به  درمان سرطان پپروستات به کار رود.

این تکنیک در طول سال‌های دهه 1990 در دانشکده پزشکی دانشگاه تکزاس در هوستون بوسیله جاناتان افیر و همکارانش بوجود آمد.

دکتر افیر الاستوگرافی را راهی برای اندازه‌گیری و ترسیم کشسانی یا ارتجاع‌پذیری بافت‌های بدن توصیف می‌کند. این شیوه در واقع مکملی بر یکی از قدیمی‌تری ابزارهای پزشکی یعنی لمس است که از طریق آن پزشکان شکل و سفتی توده‌های بدن را احساس می‌کنند.

در روش الاستوگرافی مانند اولتراسوند از پژواک‌های ناشی از امواج صوتی پرفرکانس برای خلق تصویری از رخدادهای درون بدن استفاده می‌کند، اما الاستوگرافی یک قدم به جلو می‌گذارد.

در اولتراسوند یا سونوگرافی سنتی دکتر یا تکنیسین یک وسیله دستی را روی پوست قرار می‌دهد و امواج صوتی پرفرکانس را به درون بدن می‌‌فرستد. اندام‌ها یا بافت‌ها امواج صوتی را بازتاب می‌دهند، و این پژواک‌ها به کامپیوتری فرستاده می‌شود که آنها را به تصویری بدل می‌کند. بسیاری از افراد تصاویر سونوگرافی جنین‌ در رحم را دیده‌اند.

اما الاستوگرافی حرکت را هم را اندازه می‌گیرد. هنگامی که دکتر وسیله دستی را بر روی سینه حرکت می‌دهد، این وسیله پژواک‌های پیش و پس از فشردن یا حرکت‌دادن بافت سینه را جمعآوری می‌کند. تصاویر حاصل بافت‌های سفت را به صورت نواحی تیره و بافت‌های نرم را به صورت نواحی روشن نشان می‌دهند.

دکتر افیر می‌گوید محل یک ضایعه سرطانی در سینه با الاستوگرام بزرگتر از سونوگرافی متعارف است شاید به علت اینکه الاستوگرام می‌تواند بافت جوشگاه یا اسکار اطراف سرطان را نیز ببیند.

دکتر الن مندلسون رئیس بخش تصویربرداری سینه در بیمارستان مموریال شمال‌غرب در شیکاگو پیش‌بینی می‌کند که استفاده از این تکنیک گسترش یابد، اما ممکن است کاملا جانشین بیوپسی یا نمونه‌برداری بافتی نشود که دارد روز به رو زکمتر تهاجمی‌می‌شوند.

کد خبر 9964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز