جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه سلامت: اگر از آن افرادی هستید که فقط از سرطان می‌ترسید،‌ بدانید که راه‌هایی هم برای کم کردن خطر آن هست.

تحقیقات تازه هم روز به روز اهمیت و اثر این راه‌ها را بیشتر نشان می‌دهند. یکی از این راه‌ها که دانشمندان انگلیسی توانسته‌اند در پژوهشهای جدید خود به آن برسند، اثر فیبر خوردن در مبارزه با سرطان سینه است. آنها می‌گویند خطر بروز سرطان سینه در زنانی که پیش از یائسگی مقادیر زیادی فیبر مصرف کرده‌اند، یک دوم سایرین است.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه لیدز،  با بررسی   ۳۵ هزار زن در طول مدت هفت سال دریافتند، زنانی که روزانه   ۳۰ گرم فیبر مصرف می‌کنند، یک دوم افرادی که روزانه   ۲۰ گرم فیبر می‌خورند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
در این تحقیق   ۱۶ هزار زن پیش از دوران یائسگی قرار داشتند و   ۱۸ هزار زن دیگر به یائسگی رسیده‌ بودند. از بین این افراد،    ۲۵۷  نفر پیش از یائسگی به سرطان سینه مبتلا شدند.
وقتی رژیم غذایی دو گروهی را که به سرطان مبتلا شده‌ بودند و آنها را که مبتلا نشده‌ بودند، با هم مقایسه کردند، متوجه شدند زنان مبتلا، درصد بالایی از انرژی مورد نیاز خود را از پروتئین و منابع گوشتی دریافت کرده و کمتر از فیبر و ویتامین ث استفاده می‌کردند.این در حالی است که چنین تاثیری در زنان یائسه که   ۳۵۰  تن از آنان به سرطان سینه مبتلا شدند، دیده نشد،  یعنی خوردن فیبر فقط در سنین قبل از یائسگی می‌تواند این اثر محافظتی را داشته باشد. توجیه متخصصان برای این موضوع آن است که فیبر، کارش را در بدن با پردازش‌ و تنظیم هورمون زنانه استروژن انجام می‌دهد. البته برای زنان یائسه یک خطر مضاعف هم وجود دارد و آن این که آنها به دلیل اضافه وزن، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.
اگر همه این فواید فیبر قانع‌تان نکرد، به یاد بیاورید که مصرف مواد غذایی غنی از آن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده هم پیشنهاد شده‌ است.
کد خبر 14291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز