شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه سلامت: این که چین پر‌جمعیت‌ترین کشور جهان است، باعث می‌شود که تعداد بیماران چینی دنیا هم بیشتر از سایر ملیت‌های جهان شود؛

اما آنچه آمار اخیر نشان می‌دهد میزان بیماران دچار سرطان معده و نیز قربانیان این بیماری در چین خیلی بیشتر از نسبت جمعیت این کشور به جمعیت کل دنیاست.

در واقع اگر قرار به توزیع منطقی باشد باید چیزی حدود یک پنجم قربانیان سرطان معده چینی باشند، اما آمار اخیرا منتشر شده وزارت بهداشت چین نشان می‌دهد که نیمی از قربانیان سرطان معده جهان، چینی هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت چین، سالانه حدود 300 هزار چینی بر اثر ابتلا به سرطان معده جان خود را از دست می‌دهند و در عوض 400 هزار چینی دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که سرطان معده بعد از سرطان‌های ریه و کبد، سومین سرطانی است که در بین چینی‌ها قربانی می‌گیرد.

در حال حاضر بیشترین قربانیان سرطان معده در چین، مردان بالای 50 سال هستند. اما با این وجود، در طول 5 سال گذشته تعداد زنان قربانی سرطان معده در چین حدود 25 درصد افزایش یافته است.

علت ازدیادغیر قابل انتظار قربانیان سرطان معده در چین را باید در شیوع برخی از عوامل خطر این بیماری در بین چینی‌ها جست‌وجو کرد. مسئولان وزارت بهداشت چین و سازمان جهانی بهداشت، علاقه وافر چینی‌ها به انواع ترشی‌جات و شورها، غذاهای دودی مثل ماهی دودی و سیگار را علت شیوع بیش از حد سرطان معده در این کشور می‌دانند.

در کنار این عادات بد زندگی که از قدیم‌الایام در چین مرسوم بوده‌اند، امروزی شدن زندگی چینی‌ها هم یکی از دلایل افزایش شیوع انواع بیماری‌های مزمن از جمله سرطان در این کشور است.

به گزارش وزارت بهداشت چین، استفاده از انواع مشروبات الکلی، سیگار و ماشینی شدن زندگی در این کشور، باعث خواهد شد که در 10 سال آینده، بیماری‌های مزمن جان بیش از 80 میلیون چینی را بگیرد.

شهروندان چینی امروز، 2 برابر 20 سال قبل گوشت قرمز می‌خورند و از سنین پایین‌تر سیگار کشیدن را شروع می‌کنند. مصرف شکر، نمک  و روغن‌های ترانس هم در چین بیشتر شده که همه اینها از جمله عوامل خطر انواع بیماری‌های مزمن مثل، دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

‌بر اساس آمار وزارت بهداشت چین، سالانه، حدود 2تریلیون نخ سیگار در چین دود می‌شود.

کد خبر 10534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز