سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند درمان‌هایی که سازوکارهای پایه‌ای سرطان را هدف قرار می‌دهند به سلاح‌های برگزیده در نبرد با این بیماری مرگبار بدل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رابرت ازولس از مرکز سرطان فوکس چیس آمریکا  می‌گوید: "درمان‌های مولکولی هدفمند که در چند سال گذشته به وجود آمده‌اند، چشم‌اندازهای درمان سرطان را بسیار گسترش داده‌اند."

اودر چهل و سومین کنفرانس سالانه انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا (ASCO) سخن می‌گفت که با حضور 25000 متخصص از هفته گذشته آغاز شده است و سه‌شنبه 5 ژوئن  (15 خرداد) پایان می‌یابد.

برخی از داروهای هوشمند ضدسرطان کارکردهای پایه سلول سرطانی را هدف قرار می‌دهند و مانع از تکثیر آن می‌شوند.

پژوهشگران با استفاده از بیوتکنولوژی کانال‌های ارتباطی میان سلول‌های سرطانی را یافته‌اند و توانسته‌اند درمان‌هایی را بیابندکه آنها را مسدود کند. گروهی از شیوه‌های درمانی جدید هم از ایجاد عروق خونی بوسیله تومورها برای تغذیه کردن خودشان ممانعت می‌کنند.

این روش‌های درمانی جدید درمان سرطان را به کلی دگرگون خواهند کرد.

اولین دارو از این نوع آواستین (Avastin) است که در اروپا شرکت روش و  در  آمریکا شرکت جین‌تک آن را به بازار فرستاده‌اند.تاثیر این دارو در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته روده بزرگ و ریه نشان داده شده است.

یک بررسی جدید هم که این هفته نتایج آن منتشر شد نشان می‌دهد که این دارو طول عمر مبتلایان به تومورهای بدخیم کلیه را دوبرابر می‌کند.

دو داروی دیگر که اخیرا برای استفاده در درمان سرطان‌های مقاوم به درمان‌ و  پیشرفته کلیه تایید شده‌اند: نکساوار (Nexavar)   ساخت شرکت آلمانی بایر و  سوتنت (Sutent)   ساخت شرکت آمریکایی فایزر است که گیرنده‌ای ژنتیکی را که باعث رشد تومور می‌شوند، خنثی می‌کنند.

پیش از این داروها برای درمان سرطان روده بزرگ و معده به کار می‌رفته‌اند.

نکساوار همچنین بر اساس نتایج یک آزمون بالینی که در این اجلاس منتشر شد تا 44 درصد طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کبد را می‌افزاید.

به گفته پژوهشگران نکساوار اولین درمان عمومی موثر برای سرطان کبد است که سومین سرطان مرگبار در جهان به حساب می‌آید.این دارو از طریق القای خودکشی سلولی در سلول‌های سرطانی و پیشگیری ار رشد عروق خونی تغذیه‌کننده انها عمل می‌کند.

شرکت فرانسوی سانوفی-اونتیس نیز نتایج آزمون بالینی داروی جدیدی به نام آفلیبرسپت    (Aflibercept) را ارائه کرد که پیشرفت سرطان تخمدان را که به شیمی‌درمانی های معمول پاسخ نمی‌دهد، مهار می‌کند.

دکتر جولی گرالو استادیار سرطان‌شناسی دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا در مورد روش‌های جدید درکانی سرطان می‌گوید:‌"ما شاهد انقلابی در درک سرطان در انسان هستیم."

به گفته او ترکیبی از علوم ژنتیک و بیوتکنولوژی باعث گسترش روش‌های درمانی خواهد شد که بر اساس ترکیب ژن‌های بیماران منفرد و سرطان‌های آنها عمل می‌کنند.

کد خبر 23654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز