گروه اجتماعی: ایران با داشتن بیش از ۷۶ میلیون نفر جمعیت، یک درصد از جمعیت هفت میلیاردی جهان را تشکیل می‌دهد.

همایش ملی جمعیت

این در حالی است که رشد سالانه جمعیت در ایران حدود سه برابر رشد جهانی است و به‌طور میانگین در هر چهار دقیقه در ایران یک طلاق و شش ازدواج به ثبت می‌رسد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در مراسم افتتاح همایش ملی جمعیت، تعالی و راهبرد‌ها در وزارت کشور گفت: ایران از لحاظ جمعیت در دنیا رتبه هفدهم، در آسیا دهم و در منطقه رتبه سوم را به‌خود اختصاص داده است.

محمد ناظمی اردکانی خبر داد: رشد سالانه جمعیت در کشور3/1 درصد است؛ این درحالی است که در دنیا، نرخ رشد سالانه جمعیت ۱/۱ درصد است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه نرخ ازدواج در ایران در منطقه پس از تاجیکستان، بیشتر از سایر کشورهای منطقه است، گفت: نرخ ثبت طلاق در ایران از کشورهای منطقه کمتر است.

کاهش آمار ازدواج

در این مراسم و حاشیه آن همچنین مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور از ثبت حدود 15طلاق در هر ساعت در کشور خبر داد و گفت: آمار طلاق 11‌ماه نخست سال 91در شهرها 109هزار و 649مورد و در روستاها 11هزار و 352مورد بوده است.

علی‌اکبر محزون با اشاره به اینکه در هر‌ماه به‌طور متوسط ۱۱ هزار طلاق ثبت شده است، اعلام کرد: در هر شبانه روز ۳۶۰ واقعه طلاق به‌ثبت رسیده، همچنین در مقایسه کلی با سال گذشته واقعه طلاق 6/7 درصد کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه در هر‌ماه ۶۶ هزار و ۳۵ واقعه ( ازدواج و طلاق) و در هر شبانه روز دو هزار و ۱۶۲ واقعه به ثبت رسیده است، تأکید کرد: در هر ساعت ۹۰ واقعه ازدواج و ۱۵ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت احوال همچنین تأکید کرد: آمار ازدواج در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته 9/7 درصد کاهش یافته است در حالی که براساس آمار، آمار ازدواج در شهر‌ها 1/8 درصد رشد داشته اما در روستا‌ها آمار ازدواج 5/39 درصد کاهش یافته است. محزون اعلام کرد: در سال‌جاری بیشترین طلاق‌ها مربوط به گروه سنی ۲۵ تا۲۹ و در زنان ۲۰تا ۲۴ ساله است. او درباره ثبت بالا‌ترین درصد طلاق در استان‌ها نیز گفت: در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته استان زنجان با رشد 3/14 درصد در راس قرار دارد و بعد از آن ایلام با 4/13 و خراسان جنوبی با 7/12 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت احوال درباره واقعه ازدواج افزود: استان کرمان با 9/23 درصد کاهش واقعه ازدواج در راس قرار دارد و بعد از آن دو استان یزد و هرمزگان با کاهش 8/17 و 9/13 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش سطح باروری

همچنین دبیر علمی همایش ملی جمعیت، تعالی و راهبردها در این همایش از کاهش سطح باروری در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تجربیات جهانی و آموزه‌های جمعیت شناسی، افزایش سطح باروری در ایران بسیار محدود است و نمی‌توان آن را به سطح 20تا 30 سال قبل برگرداند. حبیب‌‌الله زنجانی ادامه داد: در دو سال گذشته بحث‌های مختلفی در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور در محافل علمی، پژوهشی، فیلمسازی و تصمیم‌گیری صورت گرفته و سرانجام با ابلاغ مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سوی ریاست‌جمهوری وارد فاز جدیدی شده است. این مصوبه در مجلس شورای اسلامی مراحل نهایی قانونگذاری را طی می‌کند و سپس در مسیر اجرایی قرار می‌گیرد. زنجانی به جمعیت کشورهای چین و هند به‌عنوان کشورهای پرجمعیت اشاره کرد و گفت: میزان باروری کل یک زن چینی در حال حاضر 1/5و یک زن هندی 2/5فرزند زنده است. به ظاهر این دو رقم هر دو در سطح پایینی قرار دارد و بسیار به هم نزدیک‌تر است. ولی تفاوت یک نفر در سطح باروری زنان این دو کشور در یک دوره 38ساله 480میلیون نفر است.

تحلیل جمعیت‌شناسی الهام

سخنران دیگر همایش ملی جمعیت، تعالی و راهبرد‌ها، غلامحسین الهام بود. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور افت سطح احساسات و عاطفی اعضای خانواده به‌ویژه فرزندان را یکی از آسیب‌های تعدیل جمعیت دانست و ابراز عقیده کرد: در گذشته حجم گسترده خانواده‌ها باعث می‌شد که فرزندان از حمایت‌های روانی و اجتماعی برخوردار شوند اما امروزه به‌دلیل تک فرزند بودن کودکان از این نعمت محروم هستند و چنانچه فرد دچار بحران خانوادگی شود به جای پناه بردن به خانواده به خیابان‌ها می‌رود و در این صورت فرزندان خیابانی زیاد می‌شوند و همچنین کمبود عاطفه بحران شدید خشونت را ایجاد خواهد کرد که باید نسبت به آن هشدار داد. الهام با بیان اینکه آینده را خدا اداره می‌کند، ادامه داد: ما در جمعیت نسل جوان نیازمند جوانان سالم هستیم و تقویت ازدواج همجنس‌بازان که در کشورهای غربی رواج پیدا کرده و یک پدیده خطرناک برای نابودی خانواده‌هاست و شاید هم یک گام مهم در تغییر ترکیب جنسیتی باشد و این اقدام قبول یک تهدید خطرناک اخلاقی به شمار می‌آید‌.به گفته الهام، اعتماد و توکل نیز امروزه در ما کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل باید در کنار جایگاه رفیع توکل و اعتماد به خدا برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای افزایش جمعیت توامان با آن درنظر گرفت.

کد خبر 205185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز