وقتی یک زوج ازدواجشان را با طلاق خاتمه می‌دهند یک پرسش در ذهن اطرافیان دور و نزدیک شکل می‌گیرد؛ چرا کارشان به طلاق کشید؟

به هر حال دوستان و آشنایان و فامیل به‌دنبال یافتن دلیل اصلی طلاق هستند. هر چند که این سؤال به‌نظر نوعی دخالت در احوال شخصی افراد است اما هیچ عاملی تا‌کنون نتوانسته است بروز این پرسش را حذف کند اما جالب این است که از این پس سازمان ثبت احوال هم در جست‌وجوی پاسخ این پرسش برآمده است.

طلاق یکی از چهار واقعه حیاتی است که در سازمان ثبت احوال به ثبت می‌رسد. آنچه قرار است در روزهای آینده به ماجرای طلاق زوج‌های ایرانی اضافه شود ثبت دلیل طلاق زوج‌هاست.محسن اسماعیلی مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال دیروز اعلام کرد: از این پس دلایل طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شده و سپس در پایگاه جمعیتی این سازمان قرار می‌گیرد.

او به خبرگزاری ایرنا توضیح داد: طی تفاهمنامه‌ای با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مقرر شد اعلامیه‌های ازدواج و طلاق به‌صورت الکترونیکی ثبت شود تا در پایگاه جمعیتی ثبت‌احوال کشور قرار گیرد. با اجرای طرح الکترونیکی دفاتر ازدواج و طلاق در استان البرز و 50دفتر ازدواج و طلاق تهران دلایل طلاق زوجین در این مناطق توسط سازمان ثبت اسناد در اعلامیه‌های طلاق ثبت می‌شود.

با توجه به افزایش ناگهانی نرخ طلاق در کشور، برای کنترل این شرایط لازم است شایع‌ترین دلایل طلاق شناسایی شود تا برای کنترل نرخ طلاق برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال 34هزار و 759واقعه طلاق در برابر 224هزار و 52مورد ازدواج به ثبت رسیده است. همین آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته 142هزار و 841طلاق در کشور به وقوع پیوسته که 91هزار و 600 طلاق از سوی زوج‌های با سابقه کمتر از 10سال زندگی مشترک انجام شده است.

کاظم نظم‌ده رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی، کمتر از سه‌‌ماه پیش مسائل «جنسی» و «اقتصادی» و «مداخلات» را مهم‌ترین دلایل مطرح شده از سوی زوج‌های جوان متقاضی طلاق در مراکز مداخله به‌منظور کاهش طلاق سازمان بهزیستی عنوان کرده‌ و گفته بود دلایلی که از سوی متقاضیان مطرح می‌شود، توسط کارشناسان سازمان بهزیستی بررسی و مشخص شده است که مهم‌ترین دلیل کارشناسی برای طلاق این زوج‌ها، فقدان آموزش لازم مراحل مختلف زندگی و تحکیم خانواده است. این آموزش‌ها نه‌تنها پیش از ازدواج ضروری است بلکه پس از آغاز زندگی مشترک باید ادامه یابد، چرا که مهارت‌های زندگی مشترک و نیازهای زوج‌ها در دوره جوانی با دوره میانسالی و پیری متفاوت است و هر دوره مولفه‌ها و مهارت‌های خاص خود را دارد.

به اعتقاد نظم‌ده در برخی مواقع تغییرات زمانی نیز در بروز اختلاف در خانواده‌ها تأثیرگذار است، چرا که در زمان‌های مختلف، چارچوب‌های افراد تغییر می‌کند و زوج‌ها باید این اتفاق را بپذیرند. سازمان بهزیستی براساس وظایف ذاتی خود فعالیت‌هایی را در زمینه پیشگیری از طلاق عنوان کرده که این فعالیت‌ها تا 40درصد در کاهش بروز طلاق در جامعه مؤثر بوده است.

کد خبر 192436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز