شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

استان‌های تهران و البرز بیشترین آمار طلاق را در میان استان‌ها دارند.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اعلام این خبر گفت: استان‌های تهران و البرز در ازدواج ، آخر و در طلاق اول هستند.او به خبرگزاری فارس توضیح داد: استان تهران دارای بیشترین جمعیت در کشور است و به همین لحاظ تعداد ثبت طلاق، ازدواج و فوت در کشور به لحاظ تعداد جمعیت در این استان بالاست.محزون افزود:نرخ ثبت ازدواج در کشور 11.7است و استان‌های خراسان شمالی، زنجان و اردبیل بیشترین نرخ ازدواج را در کشور دارند که به ازای هر هزار نفر جمعیت به‌ترتیب 14.8دهم، 14.7دهم و14.4دهم بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور درباره نرخ ولادت در کشور بیان داشت: سیستان و بلوچستان، گلستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ ولادت را در کشور دارند.محزون اظهار داشت: استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین نرخ طلاق را دارند و در مقابل استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و چهار‌محال ‌بختیاری در آخر جدول طلاق قرار می‌گیرند.براساس اعلام نظر رئیس مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی مسائل «جنسی» و «اقتصادی» و «مداخلات» مهم‌ترین دلایل مطرح‌شده از سوی زوج‌های جوان متقاضی طلاق در مراکز مداخله به‌منظور کاهش طلاق، سازمان بهزیستی است.

کاظم نظم‌ده شهریور‌ماه با اعلام این خبر گفته‌بود: دلایلی که از سوی متقاضیان مطرح می‌شود، توسط کارشناسان سازمان بهزیستی بررسی و مشخص شده است که مهم‌ترین دلیل کارشناسی برای طلاق این زوج‌ها، فقدان آموزش لازم مراحل مختلف زندگی و تحکیم خانواده است. این آموزش‌ها نه‌تنها پیش از ازدواج ضروری است بلکه پس از آغاز زندگی مشترک باید ادامه یابد چراکه مهارت‌های زندگی مشترک و نیازهای زوج‌ها در دوره جوانی با دوره میانسالی و پیری متفاوت است و هر دوره مولفه‌ها و مهارت‌های خاص خود را دارد.

او با بیان اینکه بیش از 60درصد افراد متقاضی طلاق، زوج‌های جوانی هستند که کمتر از 10سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد، از کاهش تقاضای طلاق در چند سال اخیر خبر داد.نظم ده توضیح داد: در برخی مواقع تغییرات زمانی نیز در بروز اختلاف در خانواده‌ها تأثیرگذار است، چراکه در زمان‌های مختلف، چارچوب‌های افراد تغییر می‌کند و زوج‌ها باید این اتفاق را بپذیرند. سازمان بهزیستی براساس وظایف ذاتی خود فعالیت‌هایی را در زمینه پیشگیری از طلاق عنوان کرده که این فعالیت‌ها تا 40درصد در کاهش بروز طلاق در جامعه مؤثر بوده است.

محسن اسماعیلی، مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اوایل آذرماه اعلام کرد که از این پس دلایل طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شده و سپس در پایگاه جمعیتی این سازمان قرار می‌گیرد.او توضیح داده‌بود: طی تفاهمنامه‌ای با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شد اعلامیه‌های ازدواج و طلاق به‌صورت الکترونیک ثبت شود تا در پایگاه جمعیتی ثبت‌احوال کشور قرار گیرد. با اجرای طرح الکترونیک دفاتر ازدواج و طلاق در استان البرز و 50دفتر ازدواج و طلاق تهران دلایل طلاق زوجین در این مناطق توسط سازمان ثبت اسناد در اعلامیه‌های طلاق ثبت می‌شود.

با توجه به افزایش ناگهانی نرخ طلاق در کشور برای کنترل این شرایط لازم است شایع‌ترین دلایل طلاق شناسایی شوند تا برای کنترل نرخ طلاق برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال 34هزار و 759واقعه طلاق در برابر 224هزار و 52مورد ازدواج به ثبت رسیده است. همین آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته 142هزار و 841طلاق در کشور به وقوع پیوسته که 91هزار و 600طلاق از سوی زوج‌های با سابقه کمتر از 10سال زندگی مشترک انجام شده است.

کد خبر 199857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز