چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از مدت‌ها رکود در تئاتر کشور، اخبار از روزهای گرم و پرکار برای اهالی این هنر کهن در روزهای آینده، حکایت می‌کنند.

دهمین تئاتر دانشگاهی
جشنواره تئاتر دانشگاهی شنبه، پس از 8 روز به کار خود پایان می‌دهد، اما مراسم اختتامیه این جشنواره، یکشنبه، نهم اردیبهشت در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد. در این مراسم که از ساعت 17 با اجرای چند برنامه ویژه در فضای باز، سالن انتظار و کافه‌تریای تئاتر شهر آغاز می‌شود، برگزیدگان جشنواره معرفی شده و جوایز خود را از شهردار تهران، برخی از مقامات بلندمرتبه وزارت علوم و رئیس مرکز هنرهای نمایشی دریافت می‌کنند. همچنین قرار است در مراسم یاد شده، جمعی از هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت تئاتر نیز حضور داشته باشند. جالب آن‌که برای مراسم یاد شده، محمودرضا رحیمی به‌عنوان کارگردان انتخاب شده است و آن‌طور که به ایسنا گفته، قصد دارد برای این کار از هنرهای مختلفی استفاده کند: «باتوجه به علاقه شخصی خودم، در اجرای این مراسم از سایر هنرها چون خط و نقاشی، نور، موسیقی، پانتومیم و مولتی‌مدیا بهره‌گرفته‌ام.»
چهارمین جشن بازیگر
دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی که ظاهرا برای پایانش برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است، اول اردیبهشت آغاز شد و می‌توان گفت برای فضای تعطیل تئاتر کشور، نعمتی بود، اما پایان این جشنواره، با آغاز فعالیت‌های دیگری همراه خواهد بود: شنبه، 8 اردیبهشت، چهارمین جشن بازیگر باز هم در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود. در این مراسم که به همت انجمن بازیگران تئاتر انجام می‌گیرد، بهترین بازیگران زن و مرد تئاتر در سال 85 از بین 24 نامزد معرفی می‌شوند. داوری نهایی این دوره از جشن بازیگر برعهده فهیمه راستکار، پانته‌آ بهرام، احمد کامیابی مسک، محمد ساربان و هوشمند هنرکار بوده است.
2 جشنواره در راه
از سوی دیگر، اگرچه تا برگزاری دهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان در اواخر پاییز و سیزدهمین جشنواره دوسالانه نمایش‌های آیینی – سنتی در شهریور امسال، چند ماه مانده است، اما دریافت متن‌ها و درخواست‌های شرکت در این دو جشنواره نیز، به‌طور طبیعی در بین هنرمندان این دوگونه تئاتر، تکاپوی قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرده است. آن‌طور که ایسنا نوشته، تاکنون 180 متن در بخش صحنه‌ای، 45 گروه تعزیه و 28 نمایش میدانی، متقاضی شرکت در سیزدهمین جشنواره آیینی – سنتی هستند. هرچند که این استقبال می‌تواند تا حدودی نیز تحت تأثیر تأخیر دوساله باشد. مطابق روال دوسالانه این جشنواره، دوره سیزدهم می‌بایست سال 1384 برگزار شود که ظاهرا کمبود بودجه، مانع از این اتفاق شد.
اما وزارت علوم نیز هنوز از جشنواره تئاتر خود فارغ نشده و فراخوان دهمین جشنواره عروسکی دانشجویان را نیز منتشر کرده است که قرار است در 8 بخش صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی ماسک، طراحی عروسک، طراحی پوستر، نمایشگاه عکس و بین‌الملل برگزار شود. به گزارش مهر وزارت علوم، 5 موضوع را به‌عنوان موضوعات مورد حمایت نام‌برده است که تقریبا همه موضوعات را دربرمی‌گیرد.

2 مجموعه جدید
علاوه بر همه این‌ها مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، از افتتاح دو مجموعه تئاتری جدید در سال 86 خبر داده است. «سوله‌های ایرانشهر» و «مرکز تئاتر حرفه‌ای» این دو پروژه هستند که اولی دو سالن تئاتر دارد و دومی قرار است در فرهنگسرای خاوران ساخته شود و 5 سالن نمایش دارد.
اکبر تشکری‌نیا به فارس گفته است: «پروژه بزرگ تئاتر شهر 2 و مرکز نمایش‌های آیینی 2 پروژه دیگر هستند که برای ساخت مرکز نمایش‌های آیینی به اعتبار 10 میلیارد تومان با شرکت کانادایی گالا قراردادی بسته شده است. این پروژه در خیابان شریعتی قرار دارد.»
و اما اجرا
اگرچه تمام این خبرها، اخبار خوشحال‌کننده‌ای هستند و از باز شدن یخ‌های سفت و سخت زمستان سال گذشته حکایت می‌کنند، اما در حوزه اجرا که طبیعتا مهم‌ترین قسمت ماجرای تئاتر است، تنها باید منتظر 3 نمایش تکراری باشیم: «پنجره فولاد» به کارگردانی سیدجواد هاشمی که یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر رضوی است، «ددالوس و ایکاروس» کار همایون غنی‌زاده، از نمایش‌های برگزیده جشنواره فجر و «اترارنامه» اصغر خلیلی، یکی دیگر از نمایش‌های مورد توجه سال گذشته. پنجره فولاد ساعت 19 در سالن اصلی به‌روی صحنه می‌رود، ددالوس و ایکاروس ساعت 18در سالن سایه و اترارنامه ساعت 19 در سالن قشقایی.

کد خبر 20502

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز