یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چهارمین دوره جشن هفته تئاتر شنبه شب 15 اردیبهشت به کار خود پایان داد.

یک هفته برگزاری این جشن همزمان در تهران و شهرستانها شامل برنامه‌های متنوعی چون اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی،تجلیل از پیشکسوتان تئاتر، برپایی نمایشگاههای عکس و ماسک،عیادت و دلجویی از هنرمندان سالخورده و... بود.

به گفته ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر،برای برگزاری این جشن از اوایل پاییز 85طرحها و برنامه‌هایی تدوین شده بود و از اواخر بهمن ماه نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشن به صورت مستمر و منسجم آغاز شد.

اما جشنی که برگزاری آن از 8 ماه جلوتر آغاز می‌شود چه کارکردی دارد؟چرا تئاتری‌ها در این جشن حرفی از مسائل و مشکلات این حوزه به زبان نمی‌آورند ؟و آیا در یک سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ داده تا لزوم برگزاری این جشن بیش از پیش احساس شود؟

دور هم جمع می‌شویم

هادی مرزبان معتقد است: اگر در جشن هفته تئاتر مشکلات مطرح نمی‌شود برگزار نشدن این جشن نیز مشکلی را در این حوزه برطرف نمی‌کند.به عقیده این کارگردان، این جشن باعث می‌شود تئاتری‌ها،حداقل سالی یک بار دور هم جمع شوند،یکدیگر را ببینند و از همدیگر تقدیر کنند.خانه تئاتر قدرت اجرایی ندارد و تنها یک انجمن صنفی است و یکی از وظایف آن برگزاری این جشن است.

البته خانه تئاتر در فعالیتهای صنفی خود محافظه کاری نمی‌کند و اگر قرار است فعالیتی در زمینه مسائل مالی،مشکلات ممیزی و...صورت بگیرد، خانه تئاتر هم به این مشکلات رسیدگی می‌کند و البته جشن تئاتر همچنان در جای خود باقی است.

از نظر این کارگردان جشن هفته تئاتر همانند هر جشن هنری دیگری اتفاق خوبی است و باعث جلب نظر عامه مردم می‌شود.

باید شفاف عمل کند

بهزاد فراهانی نیز در این زمینه معتقد است خانه تئاتر باید شفاف عمل کند به این معنا که آیا می‌خواهد در راستای کسب منافع صنفی به طور مستقل عمل کند و یا اینکه می‌خواهد با همدلی و همیاری با شرایط تاریخی پیش برود.

این کارگردان می‌گوید: ما از یک سو با یک سرمایه‌گذار و به نوعی صاحب کار که دولت ماست مواجهیم که طبعا جنگیدن با آن در صورتی بر ما لازم و کافی است که شرایط دولتمداران از نظر ذهنی درمورد تئاتر خوب باشد.

البته ما در حدود ده سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که این ذهنیت از هر نظر همچون بودجه،سخت افزار، کمبود سالن‌ها،مسائل هنرمندان و...کمرنگ است و در این میان خانه تئاتر توانایی انجام هیچ کاری را ندارد.اگرمی‌خواهند با مدیران متولی تئاتر بجنگند که آنها نیز خودشان در جنگ با صاحب منصبان فرهنگی مملکت برای احقاق حقوق تئاتر هستند.

دولت متولی تئاتر است

کیومرث مرادی نیز برگزاری جشن هفته تئاتر را اتفاق مثبتی می‌داند و می‌گوید:قرار نیست خانه تئاتر مشکلات این حوزه را سر و سامان دهد چون دولت متولی تئاتراست.

برای اطلاع از چگونگی رفع مشکلات این حوزه باید به سراغ دولتمردان رفت و نه آنهایی که منتظر به دست آوردن فرصت مناسب برای فعالیت هستند.در حوزه تئاتر از سال گذشته تاکنون همانند دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر،اتفاقات خیر و شر زیادی رخ داده است.

اما این مطبوعات هستند که باید اوضاع فرهنگی ما را تحلیل کنند.جشن باید برگزار شود چون ما تنها یک روز جهانی تئاتر داریم و چه اشکالی دارد که از بانیان و متولیان این هنر تقدیر شود. برگزاری این جشن‌ها ما را هر چه بیشتر به مردم نزدیک می‌کند.

کد خبر 21328

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز