جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چهارمین دوره از جشن‌های گرامیداشت روز جهانی تئاتر با یک ماه تاخیر،‌از شنبه 8 اردیبهشت با محوریت خانه تئاتر آغاز می‌شود.

این برنامه‌ها که تا آخر هفته جاری ادامه خواهد داشت، از ساعت 30/19 در سالن اصلی تئاتر شهر با برگزاری جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر آغاز می‌شود. این در حالی است که روز جهانی تئاتر، 27 مارس مصادف است با هفتم فروردین.
ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر درباره این تاخیر می‌گوید: به دلیل برخورد با ایام نوروز، این امکان وجود ندارد که جشن‌های هفته تئاتر را در همان تاریخ آغاز کنیم، ولی با توجه به این که روز جهانی تئاتر برای ایجاد همصدایی اهالی تئاتر و گرامیداشت این هنر ارزشمند و پرسابقه است، خانه تئاتر وظیفه خود می‌داند تا این روز را گرامی دارد.
اما ظاهرا آنچه در ایران رخ می‌دهد، از جهات دیگری نیز با برنامه‌های جهانی روز تئاتر بی‌ارتباط است و اگر چه این چهارمین سالی است که در ایران، برنامه‌های گوناگونی به این مناسبت برپا می‌شود، هنوز انستیتوی بین‌المللی تئاتر (ITI) از آن بی‌اطلاع است. راد که در نشست خبری صبح دیروز سخن می‌گفت، در این باره می‌گوید: متاسفانه تا به حال این مساله در آی‌تی‌آی انعکاس نیافته است و اقدام قابل توجهی نیز در این باره صورت نگرفته است. اما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، انستیتو در جریان کامل فعالیتهای ما قرار بگیرد.معمولا فعالیت‌هایی که با مناسبت‌‌های جهانی انجام می‌گیرند، با نظارت و البته حمایت‌های مراکز بین‌المللی صورت می‌پذیرند. این نظارت و حمایت، گذشته از منافع مالی، جایگاه جهانی کشور را نیز بهبود می‌بخشد و در نهایت گذشته از منافع مالی، جایگاه جهانی کشور را نیز بهبود می‌بخشد و در نهایت به رشد حوزه مذکور یاری می‌رساند. با این حال، برنامه‌های خانه تئاتر امسال به شدت درون گروهی به نظر می‌رسد و نه تنها در سطح جهانی قرار نمی‌گیرد، بلکه حتی با مراکز داخلی نیز ارتباط قابل توجهی ندارد. خانه تئاتر از همان آغاز که تصمیم به برگزاری چهارمین دوره جشن خانه تئاتر گرفت، بنا را بر این گذاشت تا این جشن به بهترین شکل ممکن برگزار شود و از این رو اگر نهادی تصمیم داشت به ما کمک کند، ما استقبال می‌کردیم، اما به خاطر این که معمولا این اتفاقات نیازمند نامه‌نگاری فراوان است و از سوی دیگر تعطیلات نوروز فرصت بسیار کمی را در اختیارمان گذاشته بود، بنابراین نمی‌توانستیم از نهادها انتظار همکاری داشته باشیم. مرکز هنرهای نمایشی نیز از این قاعده مستثنا نبود.اما همکاری نهادها از نظر حمایت‌های مالی، تنها یکی از ابعاد این همکاری است. در ایران، هنرمندان بسیاری از حوزه تئاتر مشغول فعالیت هستند که با این وصف، از مشارکت یا حتی استفاده از جشن‌‌های روز جهانی تئاتر باز می‌مانند و آنچه انجام می‌گیرد تنها در جشن‌هایی خلاصه می‌شود که با نام 12 انجمن زیرمجموعه خانه تئاتر برگزار می‌شود.جشن انجمن بازیگران: امروز شنبه 8 اردیبهشت / جشن انجمن کارگردانان:‌ فردا یکشنبه 9 اردیبهشت/ جشن انجمن‌های نمایش نامه نویسان و نمایشگران خیابانی: دوشنبه 15 اردیبهشت / جشن انجمن‌های نمایش‌نامه‌نویسان و نمایشگران خیابانی: دوشنبه 15 اردیبهشت / جشن انجمن‌های چهره‌پردازان و کارکنان فنی: سه‌شنبه 11 اردیبهشت / جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان: چهارشنبه 12 اردیبهشت / جشن انجمن‌های منتقدان و نویسندگان و طراحان صحنه و لباس: پنج‌شنبه 13 اردیبهشت / جشن انجمن نمایشگران عروسکی: جمعه 14 اردیبهشت.تمام این برنامه‌ها  به جز برنامه امروز که در تئاتر شهر برگزار می‌شود، ساعت 16 در خانه هنرمندان تهران آغاز خواهد شد.به این ترتیب، عملا شهرستان‌های کشور از برنامه‌های خانه تئاتر نصیبی نخواهند برد و مرکز هنرهای نمایشی نیز تنها به عنوان یکی از حامیان مالی، در برنامه افتتاحیه سالن اصلی تئاتر شهر را در اختیار خانه تئاتر قرار داده است. ضمن این که برنامه اختتامیه نیز قرار است در فرهنگسرای نیاوران، به میزبانی مرکز برگزار شود. مدیریت چهارمین دوره جشن‌های هفته تئاتر، برعهده سهراب سلیمی است. به گفته وی، برگزاری جلسات نمایش‌نامه‌خوانی، اجرای حرکات موزون، اجرای زنده نمایش رادیویی، سمینار مرثیه‌ای برای تئاتر، برگزاری نمایشگاه عکس 100 سال تئاتر ایران، اجرای نمایش عروسکی و برپایی غرفه‌های مختلف در محوطه باز خانه هنرمندان، از دیگر برنامه‌های هفته تئاتر است.
کد خبر 20581

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز