گروه ادب و هنر: اول اردیبهشت، دهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در تالار مولوی، اداره تئاتر و برخی از سالن‌های اجرا در دانشگاه‌های پایتخت آغاز شد.

این جشنواره تا هشتم اردیبهشت ادامه دارد و شاهد اجرای 17 گروه صحنه‌ای و 9 گروه خیابانی در طی این 8 روز خواهد بود. علاوه بر این، 4 گروه از استادان دانشگاه و 9 گروه برگزیده از جشنواره‌های منطقه‌ای در جشنواره امسال حضور دارند.

اما شاید مهم‌ترین قسمت ماجرا برای دانشجویان رشته نمایش، حضور چهره مشهور تئاتر ابزورد جهان، فرناندو آرابال اسپانیایی ساکن فرانسه است که در جشنواره امسال کارگاه 3 روزه نمایشنامه‌نویسی خلاق برگزار می‌کند.

 البته به‌جز آرابال، استادان دیگری از انگلستان، اتریش، لهستان و هلند نیز کارگاه‌های آموزشی خواهند داشت و به این ترتیب، جشنواره امسال، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای و خیابانی، به کارگاه‌های آموزشی نیز توجه ویژه‌ای دارد. امری که شایسته یک جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز هست.

اما جشنواره دهم تئاتر دانشگاهی، برنامه جنبی دیگری نیز دارد: در تمام مدت برگزاری جشنواره امسال، نگارخانه هنر از ساعت 10 صبح تا 7 عصر، میزبان پوسترهای آثار جشنواره خواهد بود. ضمن این‌که در پایان بهترین طراحی پوستر، جایزه هم می‌گیرد.

علاوه بر این، طراحی ماکت نمایشنامه‌ها نیز در کنار بخش اصلی جشنواره، داوری می‌شود و اگر به این داوری‌ها، داوری نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی را هم اضافه کنیم، جایزه‌های دانشجویان، امسال آن‌قدر هست که همه راضی به کلاس‌های‌شان برگردند.

 این همان نکته‌ای است که پیام فروتن، استاد دانشگاه و یکی از 4 استاد حاضر در جشنواره امسال یادآوری می‌کند: «عده زیادی از دانشجویان، اعتبار جشنواره را به جایزه و به‌ویژه، جوایز مادی آن می‌دانند. دانشجویان تئاتر باید به خاک صحنه خوردن فکر کنند و از چیزهای مادی جشنواره دوری کنند.»

رادی از دیروز، یعقوبی از امروز
با این حال، امسال جایزه ویژه‌ای نیز در بخش نمایش‌نامه تدارک دیده شده است. 10نمایش‌نامه برتر از بین نمایش‌نامه‌های رسیده انتخاب شده و به یکی از این 10 اثر، جایزه ویژه «اکبر رادی» نمایش‌نامه‌نویس پیشکسوت، اهدا می‌شود.

 این اتفاق نیز، یکی دیگر از حرکت‌های امیدوارکننده جشنواره دهم است، چراکه توجه به استادان معمولا پس از مرگشان دیده می‌شود و این‌بار، رادی 68 ساله با حضور در جمع دانشجویان، این رسم ناخوشایند را می‌شکند.

 از طرف دیگر، علاوه بر رادی به‌عنوان یک قدیمی خاک صحنه خورده، «محمد یعقوبی»، به‌عنوان نماینده‌ای از نسل امروز تئاتر کشور نیز در جشنواره امسال مورد توجه ویژه قرار گرفته است. نمایشنامه‌خوانی آثار این کارگردان، یکی دیگراز بخش‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی است.

 اما محمدرضا خاکی، مدیر گروه نمایش دانشگاه تربیت‌مدرس به بعد دیگری از این جشنواره توجه دارد: «جشنواره تئاتر دانشگاهی بیشتر تحت تأثیر فضای عمومی جشنواره تئاتر فجر است و تلاش دارد تا با شمایل جشنواره تئاتر فجر برگزار شود، درحالی‌که جشنواره تئاتر دانشگاهی باید نسبت‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های درسی دانشجویان داشته باشد و منعکس‌کننده فعالیت‌های آنان در دانشگاه بوده و فضایی ایجاد کند که استادان با دانشجویان کار صحنه‌ای کنند.»

در عین حال، اجرای نمایش در فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه‌آهن و مترو میرداماد که در برنامه‌های امسال دیده می‌شود، شاید بیش از هر کلاس درسی مؤثر باشد.

کد خبر 20163

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز