چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: براساس قوانین «سبد گردانی اختصاصی» حداقل سرمایه مورد نیاز برای عقد قرارداد10 میلیون تومان است و پس از عقد قرارداد، کد جدیدی برای سبد اختصاصی سهامدار ایجاد می‌شود.

امیرحسین ارضاء مدیر سبدگردانی کارگزاری خبرگان سهام در مورد خصوصیات سبدگردانی اختصاصی توضیح داد: حداقل سرمایه مورد نیاز برای تشکیل یک سبد اختصاصی سهام از طرف سازمان بورس 10 میلیون تومان تعیین شده است که این میزان می‌تواند از وجه نقد، سهام و یا ترکیبی از این دو تشکیل شده باشد.

وی افزود: تفاوت بین سبدهای سرمایه‌گذاری مشاع و سبدهای اختصاصی در این است که در صندوق‌های مشاع عده زیادی از مردم در یک صندوق به صورت مشترک عضو می‌شوند و در نهایت ارزش روزانه این صندوق محاسبه می‌شود اما در سبدگردانی اختصاصی، قراردادی تنها بین سهامداران و کارگزار  سبدگردان منعقد شده و نسخه‌ای از این قرارداد به سازمان بورس ارسال می‌شود.

او گفت: پس از عقد قرارداد کد جدیدی به غیر از کد سهامداری برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود که این کد متعلق به سبد اختصاصی فرد است.

وی افزود: این کد به سبدگردان امکان مدیریت و انجام معاملات سهام را اعطا می‌کند. در واقع صدور این کد مجوزی است که مدیریت سبد و سرمایه را در اختیار سبد گردان قرار می‌دهد.

ارضاء با اشاره به شرکت‌هایی که هم‌اکنون بدون مجوز سازمان بورس اقدام به سبدگردانی سهام می‌کنند گفت: تفاوت اصلی کسانی که بدون مجوز سازمان بورس با کسانی که با مجوز اقدام به سبدگردانی می‌کنند این است که برای کسانی که بدون مجوز این کار را می‌کنند هیچگونه کد جدیدی صادر نمی‌شود در نتیجه سبدگردان با همان کد سهامداری سرمایه‌گذار، فعالیت می‌کند که این موضوع خود مشکلات متعددی از جمله اعطای وکالت کاری و غیره را دارد ضمن اینکه هیچ گونه نظارتی از طرف سازمان بورس بر این نوع سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد.

در حالی ‌شرکت‌هایی‌که  با مجوز رسمی سازمان بورس اقدام به سبدگردانی می‌کنند باید برای خرید تک‌تک سهام خود از تحلیل‌ها و مستنداتی پیروی کنند که خرید سهم مذکور را در سبد سهام توجیه می‌کند.

او با اشاره به تجارب دیگر کشورهای دنیا در این زمینه گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا تعداد زیادی از مردم به صورت غیرمستقیم و از طریق سبدهای سرمایه‌گذاری مختلف وارد بازار سرمایه می‌شوند.زیرا  از طرفی همه مردم زمان کافی برای بررسی تخصصی سهام را ندارند از طرف دیگر زمانی که مدیریت سرمایه به افراد خبره‌ای سپرده می‌شود که به صورت تخصصی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند. به گفته ارضاء سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک سهامدارانی را که از اطلاعات کافی برخوردار نیستند را کاهش می‌دهد.

براساس این گزارش روز دوشنبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای 8 شرکت کارگزاری مجوز سبدگردانی اختصاصی صادر کرد.

براساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس، شرکت‌های کارگزاری خبرگان سهام، رشد پایدار، آرمان تدبیر نقش جهان، بانک پاسارگاد، بانک ملت، دنیای خبره، رضوی و آگاه، مجاز به سبدگردانی اختصاصی هستند. از طرف دیگر هیأت مدیره سازمان بورس در همین نشست مجوز نخستین سبد مشارکت تاریخ بازار سرمایه کشور را نیز صادر کرد. این مجوز متعلق به بانک کارآفرین و با عنوان «سبد مشارکت کارآفرین» است و اوراق بهادار آن فقط اوراق مشارکت است که نرخ سود ثابت دارد.

سود صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین یک درصد بیشتر از اوراق مشارکت دولتی و معادل 5/16 درصد است.

سود این صندوق در مقاطع 3 ماهه به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد. این برای نخستین بار است که صندوقی با سرمایه باز (یا متغیر) در ایران تایید می‌شود که حداقل و حداکثر سرمایه آن 200 تا یک هزار میلیارد ریال است‌و در این زمینه بانک کارآفرین حداقل سرمایه این صندوق را تضمین کرده است.

همچنین یک مؤسسه حقوقی با نام «‌ امین سرمایه‌گذاران» کار نظارت بر عملکرد مدیر و ضامن صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین را برعهده خواهد داشت تا تمامی اهداف اساسنامه به طور صحیح انجام شود. این شرکت حسابرس صندوق را انتخاب خواهد کرد تا صحت تمامی حساب‌ها، محاسبات مالی و خالص ارزش دارایی‌های صندوق را تایید کند.

کد خبر 20495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز