گروه اقتصادی: درحالی‌که دیروز قرار بود شورای رقابت قیمت جدید و نهایی خودرو را اعلام کند، اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در یک شرکت خودرو‌سازی‌ و خواهش وی از خودروسازان برای اقدام به کاهش اندک قیمت به‌عنوان عیدی و همچنین ارائه لیست قیمتی جدید از سوی خودروسازان مبنی بر کاهش اندک قیمت‌ها از یک سو و تعیین دستورالعمل جدید برای قیمت‌گذاری خودرو در نشست دیروز بعداز‌ظهر شورای رقابت و به تأخیر انداختن تعیین قیمت‌های جدید تا سال آینده، کلاف قیمت‌گذاری خودرو را پیچیده‌تر کرد.

خودرو

دیروز معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در شرکت سایپا برای رونمایی از سه محصول جدید این شرکت، با حالت خواهش تمنا (تمنا پس از گلایه و دستور رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت‌ها) از خودروسازان خواست تا به‌عنوان عیدی قیمت‌های خود را بین 500هزار تا چهار میلیون تومان کاهش دهند. بلافاصله خودروسازان از این درخواست بهره‌برداری کرده و بدون توجه به جلسه تعیین قیمت خودروی شورای رقابت، جدول قیمتی جدیدی را منتشرکردند که حکایت از کاهش بسیار کم قیمت‌ها داشت.

به گزارش مهر براساس تازه‌ترین قیمت‌ها، قیمت متوسط پراید به‌عنوان شاخص شرکت سایپا حداکثر یک میلیون تومان کاهش یافته و دست‌کم خریداران احتمالی بی‌کیفیت‌ترین پراید باید 15میلیون و 150هزار تومان هزینه‌کنند. شرکت پارس خودرو هم اعلام کرده که برای تندر2e دست‌کم 35میلیون و 50هزار تومان قیمت درنظر گرفته است. در گروه خودروهای گران قیمت نیز تیانا و مورانو هر کدام چهار میلیون تومان، ماکسیما دو میلیون تومان، مگان 2000معادل 500هزار تومان، مگان 1600معادل یک میلیون تومان ارزان شدند. قرار است قیمت جدید محصولات ایران خودرو نیز به‌زودی اعلام شود.

مردم علی‌الحساب بخرند

اما رئیس شورای رقابت این جدول قیمت‌ها را رد کرد و در گفت‌وگو با همشهری از دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها خبر داد. جمشید پژویان گفت: براساس مصوبه این شورا، مقرر شد قیمت خودرو براساس نرخ مصوب قبل از
شهریور 91به اضافه نرخ تورم‌ شش ماه دوم امسال تعیین شود.

جمشید پژویان تأکید کرد: قیمت‌های جدید بر همین اساس تا پایان هفته از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد اما این قیمت‌ها به‌صورت علی‌الحساب بوده و پس از تعیین دستورالعمل نهایی توسط کارگروه خودرو در مرکز ملی رقابت، باید مابه‌التفاوت احتمالی بین خودروسازان و خریداران رد و بدل شود. رئیس شورای رقابت مهلت تدوین این دستورالعمل را 20روز کاری عنوان کرد و گفت: در ایام پایانی سال متقاضیان می‌توانند با قیمت‌های علی الحساب اقدام به خرید خودرو کنند. او همچنین جداول منتشر شده درخصوص قیمت‌های جدید را فاقد وجاهت قانونی عنوان کرد.

کد خبر 204842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز