مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعات صورت گرفته توسط محققان اخترفیزیک آمریکایی حاکی از وجود نشانه‌هایی از ناآرامی در هسته کهکشان راه شیری است

ناآرامی در هسته کهکشان راه شیری

به گزارش ایسنا، کلی باکلمان، از محققان دانشگاه واندربیلت به همراه تامارا باگانوویچ، از موسسه تکنولوژی جورجیا موفق به کشف سرنخ‌هایی از آتش بازی فلکی در مرکز کهکشان راه شیری در چند میلیون سال قبل شده‌اند.

این رویداد شامل برخورد خشونت آمیز و ادغام سیاه‌چاله کهکشانی در مرکز کهکشان راه شیری و (ادغام) یک سیاه‌چاله متوسط در داخل کهکشان‌های ماهواره‌ای کوچک، باعث ایجاد تصاویری شده‌اند که گذشته خشن کهکشان را نشان می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های عجیب مرکز کهکشان، وجود سه خوشه عظیم از ستارگان جوان است که شامل هزاران ستاره جوان و داغ بسیار بزرگ‌تر از خورشید هستند.

این ستارگان به دلیل درخشندگی بسیار زیاد تنها چند میلیون سال عمر می‌کنند و به همین علت مرکز کهکشان همواره شاهد تشکیل ستارگان نسبتا جدید است.

محققان مدل نظری برای توضیح چنین ویژگی در کهکشان راه شیری ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد، در حدود 13 میلیارد سال قبل مسیر گردش یکی از کهکشان‌های ماهواره‌ای کوچک به دور کهکشان راه شیری منحرف شده و به سمت مرکز هسته حرکت کرده است که حدود 10 میلیون سال قبل به مرکز کهکشان رسیده است.

سیاهچاله کوچک‌تر پیش از نابودی کامل به مدت چند میلیون سال به دور سیاهچاله کهکشانی در حال چرخش بوده است؛ با نزدیک و نزدیک‌تر شدن سیاهچاله تحت تأثیر گاز و گرد و غبار مجاور، خشونت گرانشی کهکشان باعث ایجاد ابرهای مولکولی در هسته فوق العاده متراکم برای تولید ستارگان جوان شد که این نیروی گرانشی قادر به بلعیدن یک هزار ستاره خارج از مرکز کهکشان است.

کد خبر 204669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز