مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با استفاده از داده‌های تلسکوپ جدید ایونت هوریزون سیاه‌چاله‌های نامرئی را مصور ساختند.

سیاهچاله

به گزارش میل‌آنلاین، اخترشناسان اولین تصاویر از آنچه به اعتقاد آنها می‌تواند چهره یک سیاه‌‌چاله باشد را منتشر کرده و در عین حال تایید کردند تکنولوژی کافی برای اثبات نظریه خود را ندارند. سیاه چاله‌ها نامرئی هستند و حتی نور هم یارای گریز از میدان گرانشی آنها را ندارد.

اما گفته می‌شود مرزهایی که در اطراف این پدیده‌های کیهانی وجود دارند، و نقطه‌ای که دیگر از آن راه بازگشتی نیست که به افق حادثه یا ایونت هوریزون شهرت دارد را می‌توان به واسطه تشعشعاتی که از مواد به دام افتاده درون سیاه‌چاله تابیده می‌شوند،‌مشاهده کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تصویر احتمالی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه‌شیری را به این شکل مصور ساخته‌اند. همانطور که در تصویر نیز دیده‌می‌شود، دانشمندان انتظار دارند سیاه‌چاله به جای شکل یک حباب، شکلی هلالی داشته باشد.

سیاهچاله

این تصویر بر اساس مدلی طراحی شده که اخترشناسان از آن برای ترجمه تصاویر به دست آمده از پروژه‌ای که هنوز دردست تکمیل است،‌استفاده می‌کنند. در پروژه تلسکوپ ایونت هوریزون اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ‌های رادیویی در سرتاسر جهان با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا درباره اجرام فضایی که برای دیده شدن بسیار کوچک‌هستند، اطلاعات دقیقی به دست بیاید.

سیاه‌چاله بخشی از فضا-زمان است که شدت گرانشی آن امکان گریز هرچیزی،‌حتی نور را نیز از بین برده‌است. نظریه نسبیت عام پیش‌بینی می‌کند جرم متراکم، فضا-زمان را تغییر می‌دهد تا سیاه‌چاله به وجود بیاید.

تلسکوپ جدید ایونت هوریزون محاسبات اولیه‌ای از سیاه‌چاله‌ مرکزی کهکشان راه شیری انجام داده‌است. محققان این داده ها را با مدل‌های مختلفی تطبیق داده و دریافتند بهترین شکلی که می‌توان برای سیاه‌چاله متصور شد،‌هلالی است،‌نه شکل حباب مانند و متقارنی که تا پیش از این در مدل‌ها استفاده می‌شد.

این شکل هلالی بازتابی از صفحه‌ دونات مانند از ماده است که به دور سیاه‌چاله در حرکت بوده و به تدریج توسط سیاه چاله بلعیده می‌شود. با حرکت این صفحه به دور سیاه‌چاله، سمتی از آن که به سمت زمین قرار دارد، تحت تاثیر پدیده‌ای به نام درخشش داپلر درخشان‌تر دیده شده و بخش دیگر تاریک و کم‌نورتر خواهد بود. مرکز صفحه نیز تاریک خواهد بود و به این شکل سیاه‌چاله به شکل یک هلال دیده خواهد شد.

کد خبر 198792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز