مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آشکار ساز اشعه کیهانی که در ایستگاه بین المللی فضایی قرار دارد موفق به کشف اثری از ماده سیاه شده است

ماده سیاه در کیهان

به گزارش ایرنا، ماده سیاه، ماده اسرار آمیزی است که گفته می‌شود باعث منسجم نگاه داشتن کیهان شده است اما هرگز به طور مستقیم مشاهده نشده است.

اما اولین نتایج به دست آمده از طیف سنج مغناطیسی آلفا که به AMS معروف است تقریبا به اندازه خود ماده سیاه معمایی است.

دانشمندان آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا واقع در نزدیکی ژنو اعلام کردند: این نتایج اثراتی از پدیده فیزیکی جدیدی را نشان می‌دهند که می‌تواند ماده سیاه عجیب و ناشناخته باشد و یا انرژی باشد که از تپ اخترها نشات می‌گیرد.

نتایج حاصل از این طیف سنج حائز اهمیت هستند چرا که تصور می‌شود ماده سیاه حدود یک چهارم تمامی مواد موجود در کیهان را تشکیل می‌دهد.

پرده برداشتن از رمز و راز ماده سیاه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا ترکیب جهان ما و به ویژه عاملی که موجب نگاه داشتن کهکشان‌ها می‌شود را بهتر بشناسند.

ساموئل تینگ، برنده جایزه نوبل فیزیک که ریاست این محققان را بر عهده دارد به همکارانش در سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای معروف به سرن گفت: انتظار دارد که در عرض چند ماه یک پاسخ قطعی در مورد این پدیده غیرمنتظره جدید به دست آورد.

این طیف سنج هفت تنی که دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است دو سال پیش به فضا فرستاده شد و دارای یک حلقه آهن ربا 91/0 متری در مرکز خود است که از طریق آن اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل به سرن ارسال می‌کند.

کد خبر 207275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز