سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷

همشهری آنلاین: اخترشناسان با آنالیز هزاران تصویر نزدیک مادون قرمز، موفق به کشف سیاره در حال شکل گیری در اطراف یک ستاره بسیار جوان شدند

شکل گیری سیاره نوزاد

به گزارش ایسنا، تصویر سیاره نوزاد در رحم ستاره‌ای دوم مارس (12 اسفند) منتشر شده است که یک نقطه ضعیف و دوردست را درون یک دیسک گازی در اطراف ستاره جوان HD100564 نشان می‌دهد. این ستاره در فاصله 335 سال نوری و در صورت فلکی مگس (The Fly)‌ واقع شده است.

برای کشف سیاره در حال شکل گیری در مدار این ستاره بیش از 35 هزار تصویر نزدیک مادون قرمز تهیه شده از دیسک ستاره‌ای توسط آرایه تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی مورد آنالیز دقیق قرار گرفت.

اخترشناسان برای تهیه تصویر از سیاره نوزاد، از یک کرونوگراف مخصوص استفاده کردند که با فرونشاندن نور درخشان ستاره میزبان، امکان مشاهده منطقه در حال شکل گیری سیاره را با جزئیات بسیار دقیق فراهم کرد.

درخشان‌ترین بخش تصویر محل شکل گیری سیاره نوزاد است که در حال جمع آوری مواد از ستاره والد است و دیسک تاریک پایین تصویر، ستاره میزبان را در خود پنهان کرده است.

سیاره در حال شکل گیری اندازه‌ای معادل مشتری دارد و در مقایسه با فاصله زمین تا خورشید، 68 برابر دورتر از ستاره میزبان واقع شده است؛ در این حالت یک دور چرخش کامل این سیاره به دور ستاره میزبان حدود 360 سال به طول می‌انجامد، در حالی که مدت زمان چرخش مشتری به دور خورشید تنها 12 سال است.

در صورت تأیید نهایی وجود سیاره در مدار ستاره HD100564، این سیاره نخستین نمونه از 800 سیاره فراخورشیدی و دو هزار کاندیدای احتمالی سیارات محسوب می‌شود که اخترشناسان در زمان شکل گیری موفق به کشف آن شده‌اند.

کد خبر 204064