چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل-وحیدرضا نعیمی: میراثی که هوگو چاوز رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا از خود به جا گذاشت، به‌گونه‌ای است که رویه کاری و سیستمی که او در 14سال گذشته ایجاد کرده، بعد از مرگش هم ادامه خواهد یافت.

ونزوئلا

براساس قانون اساسی این کشور، درصورت فقدان رئیس‌جمهور، رئیس مجلس تا زمان برگزاری انتخابات مجدد، در مقام رئیس‌جمهور موقت خدمت می‌کند. اما بیش از دو‌ماه پیش که چاوز راهی آخرین سفر درمانی خود به کوبا شد، به مردم توصیه کرد درصورت هر اتفاقی که وی را برای ایفای وظایف ریاست‌جمهوری ناتوان کند، نیکلاس مادورو معاونش را به جای وی انتخاب کنند؛ از این رو، اکنون از نظر قانونی دیوسدادو کابلو باید رئیس‌جمهور موقت باشد اما مادورو از زمان اعلام خبر مرگ چاوز، عملاً قدرت را به‌دست گرفته است؛ از این‌رو برخی تحلیلگران معتقدند به‌زودی اختلاف‌هایی بین جناح مادورو و دیوسدادو بروز خواهد کرد.

نیکلاس مادورو راننده‌ اتوبوسی بود که نخستین‌بار پس از آزادی چاوز از زندان در سال1994با وی ملاقات کرد. در آن زمان، چاوز به‌علت رهبری‌کردن کودتای نافرجام به زندان افتاده بود. وی به‌سرعت به حلقه نخست اطرافیان چاوز پیوست و با عضو دیگر این حلقه یعنی خانم سیلیا ازدواج کرد که اکنون دادستان کل است.

پس از پیروزی چاوز در انتخابات 1998وی به نمایندگی مجلس انتخاب شد و به تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید کمک کرد؛ سپس به ریاست مجلس رسید و در سال‌2006 به‌عنوان وزیر خارجه وارد دولت شد. مادورو به‌مدت شش سال اجراکننده دیپلماسی خاص چاوز در سراسر جهان مبتنی بر ضدیت با آمریکا بود. به گفته تحلیلگران، مادورو که 50ساله است، در ماه‌های اخیر به تقلید از چاوز در سخنان خود مطالبی می‌گفت که نشان می‌داد وی برای جانشینی آماده می‌شود.

مسیر پیش رو

به گفته الیاس خائوا وزیر خارجه ونزوئلا، انتخابات جدید ریاست‌جمهوری این کشور ظرف 30روز آینده برگزار خواهد شد. از حالا، نامزدی نیکلاس مادورو از حزب حاکم سوسیالیست متحد قطعی به‌نظر می‌رسد. وی مدت کوتاهی پیش از اعلام خبر مرگ چاوز، کسانی را که دشمنان تاریخی ونزوئلا خواند، به ایجاد بیماری چاوز متهم و دو وابسته نظامی سفارت آمریکا را به اتهام تلاش برای بی‌ثبات‌کردن این کشور اخراج کرد. تحلیلگران این اقدام وی را گامی برای جلب نظر چاویستاها یا طرفداران پروپا قرص سبک حکومتی خاص چاوز موسوم به چاویزمو ارزیابی می‌کنند.

اکنون آینده چاویزمو بر شانه‌های مادورو سنگینی می‌کند. مخالفان چاوز و در رأس آنان انریکه کاپریلس که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رقیب چاوز بود، خواستار اتحاد شده‌ و نسبت به ضایعه‌ای که بسیاری از مردم ونزوئلا از مرگ چاوز احساس می‌کنند، ابراز احترام کرده‌اند. اما تردیدی نیست که مخالفان چاوز در فکر پنجه در پنجه افکندن با مادورو هستند.

یک نظرسنجی که اخیراً انجام شد، نشان داد مادورو بسیار از کاپریلس پیش است. مسلماً پشتیبانی تمام‌قد چاوز از معاون خود در این نتیجه تأثیرگذار بوده است. به‌احتمال زیاد، مادورو هم خواهد کوشید تا از موج احساسی ایجادشده پس از مرگ چاوز به نفع خود استفاده کند. این در حالی است که فرماندهان نظامی نیز به‌سرعت با مادورو بیعت کرده‌اند. دیروز جنازه چاوز به دانشکده نظامی کاراکاس منتقل شد تا روز جمعه به خاک سپرده شود. در این مدت، مقامات ونزوئلایی به‌دقت سناریویی را که برای دوران‌گذار پس از چاوز طراحی کرده‌اند، اجرا خواهند کرد.

کد خبر 204328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز