چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: با اعلام درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا، سران کشورهای جهان درگذشت وی را تسلیت گفتند.

 

بان کی مون از هوگو چاوز تمجید کرد

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا ستایش کرد و از تلاش او برای رفع فقر در کشورش و حمایت از روند صلح کلمبیا تقدیر کرد.

دفتر بان کی مون در بیانیه ای اعلام کرد :‌ دبیر کل سازمان ملل از مرگ هوگو رافائل چاوز فریاس رئیس جمهوری بولیواری ونزوئلا غمگین شد ؛ چاوز سخنگوی اکثریت مردم ونزوئلا بود ؛ وی جنبش های منطقه ای بر اساس دیدگاه آمریکای لاتین را پایه گذاشت و در عین حال با دیگر ملل کره خاکی همدردی می کرد؛ حضور او در روند صلح اخیر در کلمبیا نیز ستودنی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، بان کی مون خاطر نشان کرد سازمان ملل متحد به همکاری با ونزوئلا برای توسعه و کامیابی این کشور ادامه می دهد .

ابراز تاسف کشورهای آمریکای لاتین از مرگ چاوز
کشورهای آمریکای لاتین از درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا ابراز تاسف کردند .

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل، چاوز را رهبری بزرگ و درگذشت وی را ضایعه ای جبران ناپذیر خواند.

ایوو مورالس رئیس جمهور سوسیالیست بولیوی نیز که شیوه ریاست جمهوری وی کاملا از چاوز الگوبرداری شده است از مرگ دوستش ابراز تاسف کرد و افزود به زودی عازم ونزوئلا خواهد شد.

رافائل کورئا رئیس جمهور چپ گرای اکوادور و دیگر متحد چاوز مرگ وی را « ضایعه ای جبران ناپذیر » برای آمریکای لاتین خواند و افزود مردم ونزوئلا با افتخار میراث چاوز را ادامه خواهند داد.

امادو بوئودو معاون رئیس جمهور آرژانتین نیز در پایگاه اجتماعی توییتر اعلام کرد مرگ چاوز سراسر آمریکای لاتین را در غم و اندوه فرو برده است.

قرار است کریستینا کریشنر رئیس جمهور آرژانتین برای شرکت در مراسم خاکسپاری چاوز به ونزوئلا سفر کند.

خوزه موجیکا رئیس جمهور چپ گرای اوروگوئه و دوست نزدیک چاوز گفت : « همواره مرگ یک انسان دردناک است اما هنگامیکه درباره فردی صحبت می کنیم که در خط مقدم مبارزه کرده است و زمانی من وی را سخاوتمندترین رهبری نامیدم که تاکنون دیده ام ، این غم و اندوه ابعاد دیگری به خود می گیرد . »

سباستین پینرا رئیس جمهور شیلی نیز چاوز را رهبری خطاب کرد که کاملا متعهد به یکپارچگی آمریکای لاتین بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا ، روسای جمهور هندوراس و السالوادور نیز از درگذشت رهبری که برای یکپارچگی آمریکای لاتین مبارزه کرده است ابراز تاسف کردند.

رئیس جمهور چین درگذشت چاوز را تسلیت گفت

هو جینتائو رئیس جمهور چین روز چهارشنبه ضمن ارسال پیامی برای کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا، درگذشت هوگو چاوز را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.

رئیس جمهور چین در این پیام گفت چاوز رهبری برجسته و سیاستمداری مهم در آمریکای لاتین بود که همه زندگی خود را وقف پیشرفت ملی و رشد اجتماعی این کشور کرده بود.

هو جینتائو گفت چاوز توانست احترام و حمایت مردم ونزوئلا را برای خود کسب کند.

عالی ترین مقام سیاسی چین گفت مردم چین دوستی بزرگ را از دست دادند که به تقویت مشارکت راهبردی چین و ونزوئلا کمک کرده و برای تقویت همکاری های دو جانبه در عرصه های مختلف تلاش زیادی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از پکن، هو جینتائو با تاکید بر تمایل پکن برای تقویت همکاری های دو جانبه با کاراکاس گفت این همکاری ها می تواند منافعی را برای مردم دو کشور در پی داشته باشد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ، مقامات عالی رتبه چین که در کنفرانس کنگره خلق چین شرکت کرده اندنیز بعد از جلسه از مرگ چاوز و از دست رفتن یکی از متحدان کشورشان ابراز تاسف کردند.

ژنرال دونگ شومین از شرکت کنندگان در کنفرانس کنگره خلق گفت:« کارهای زیادی باقی مانده بود که چاوز باید برای ونزوئلا انجام می دادکشورهای جهان سوم و آمریکای جنوبی احترام زیادی برای چاوز قائلند.مرگ او فقدان بزرگی برای ونزوئلا ، آمریکای جنوبی و ما خواهد بود.»

لین جیانگهو مقام دیگر چینی گفت:« چاوز یک رهبر بزرگ بود و من امیدوارم که ونزوئلا بدون چاوز هم بتواند به پیشروی خود ادامه دهد.مرگ چاوز قطعا تاثیر زیادی بر روابط بین الملل خواهد داشت

اتحادیه اروپا از توسعه اجتماعی در ونزوئلا تمجید کرد

رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا چهارشنبه از درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا ابراز تاثر و از توسعه اجتماعی که او در ونزوئلا به اجرا گذاشت، تمجید کردند.

هرمان فان رومپوی و خوزه مانوئل باروسو در بیانیه مشترکی اعلام کردند :« اتحادیه اروپا با تاثر از خبر درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا ابراز تاسف کرد.»

این دو مقام اروپایی خاطر نشان کردند :«ونزوئلا به سبب توسعه اجتماعی و مشارکت در همگرایی منطقه ای آمریکای جنوبی ، کشوری متمایز شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این دو مقام اروپایی ابراز امیدواری کردند که در آینده روابط بین کاراکاس و اتحادیه اروپا تعمیق یابد و به مردم ونزوئلا تسلیت و همدردی خود را ابراز کردند.

پوتین درگذشت چاوز را تسلیت گفت

سرویس خبری کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا را تسلیت گفت.

پوتین ، چاوز را « مدیر و رهبری برجسته » و « دوست نزدیک » روسیه خواند و اعلام کرد رئیس جمهور ونزوئلا با تلاش فراوان اساس محکمی را برای همکاری دو کشور در طول دوره فعالیتش بنا نهاد.

وی افزود دو کشور طی چند سال گذشته مناسبات سیاسی مستحکم خود را گسترش داده و اجرای طیف وسیعی از طرح های انسان دوستانه را آغاز کرده اند.

پوتین همچنین خواستار ادامه مناسبات دو کشور در مسیر صحیح خود شد و افزود چاوز انسانی مقتدر ، فوق العاده و آینده نگر بود که همواره به دنبال بالاترین معیارها برای خود بود.

پوتین گفت : معتقدم که مردم ونزوئلا با چالش ها مقابله خواهند کرد و به هدف عالی ایجاد کشوری مقتدر ، مستقل و شکوفا همچنان ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو ، سرویس خبری کرملین اعلام کرد پوتین همواره روابط تنگاتنگی با چاوز داشت و پیوسته از وی که به مدت چهارده سال اداره این کشور نفت خیز آمریکای لاتین را بر عهده داشت تمجید می کرد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی درگذشت چاوز ر تسلیت گفت

جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز چهارشنبه با انتشار پیامی درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا را به مردم این کشور تسلیت گفت.

دفتر ریاست جمهوری ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد:«در پی درگذشت هوگو چاوز در تاریخ پنجم ماه مارس سال 2013 میلادی، جاکوب زوما به نمایندگی از مردم و دولت آفریقای جنوبی پیام تسلیتی را برای دولت و مردم ونزوئلا ارسال کرد.»

در پیام زوما آمده است‌:«قلب های ما در دوره دشوار عزاداری برای مرگ رهبر انقلابی و شایسته احترام ونزوئلا با خانواده چاوز و نیز مردم و دولت این کشور است.»

رئیس جمهور آفریقای جنوبی افزود ونزوئلا در دوره چاوز با پیگیری رویکرد مبتنی بر یکپارچگی منطقه ای و عدالت اجتماعی شاهد تغییرات عمیقی بود.

زوما سفر رسمی چاوز را به آفریقای جنوبی در ماه سپتامبر سال 2008 میلادی گام مهمی در راستای تقویت روابط دوجانبه خواند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از ژوهانسبورگ، چاوز روز سه شنبه بعد از دو سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

رییس جمهور فرانسه: چاوز در پی عدالت و توسعه بود

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه درگذشت هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا را تسلیت گفت و وی را به خاطر عزمش برای برپایی عدالت ستود. اولاند در بیانیه خود به خاطر درگذشت چاوز به مردم ونزوئلا عمیقا تسلیت گفت.

وی گفت: چاوز به عنوان رییس کشور ونزوئلا از سال 1999 آثار عمیقی در تاریخ این کشور بر جای گذاشت.

وی گفت: چاوز آرزوی خود را برای مبارزه جهت برپایی عدالت و توسعه ابراز می کرد.


اولاند گفت: مطمئنم ونزوئلا از آزمایش دمکراسی و ثبات پیروز بیرون خواهد آمد.

آلمان ابراز امیدواری کرد درگذشت چاوز آغازگر عصر جدیدی در ونزوئلا باشد

گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان چهارشنبه ابراز امیدواری کرد ونزوئلا پس از درگذشت هوگو چاوز، عصر جدیدی را آغاز کند.

وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: «امیدوارم ونزوئلا پس از این روزهای عزاداری، آغازی دوباره داشته باشد».

وی خاطر نشان کرد: «ونزوئلا از پتانسیلی قوی برخوردار است و دموکراسی و آزادی راه‌های مناسبی برای به فعل رساندن این پتانسیل هستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وستروله افزود: «ما خود را در غم خانواده‌ی درگذشته و مردم ونزوئلا شریک می دانیم».

نخست وزیر کانادا: مردم ونزوئلا باید به آینده‌ای بهتر دست یابند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اتاوا، در پی درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، استیفن هارپر نخست وزیر کانادا ضمن اظهار همدردی با مردم ونزوئلا اعلام کرد درگذشت چاوز راه را برای یک دوران انتقالی باز می‌کند که باید به مردم ونزوئلا امکان دهد تا به آینده‌ای بهتر و شکوفا‌تر دست پیدا کنند.

اوباما: آمریکا از مردم ونزوئلا حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،‌در پی درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از مردم ونزوئلا حمایت می‌کند.

کد خبر 204296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز