گروه اقتصادی: کاهش قیمت طلا و ارز طی روزهای اخیر موجب شد تا مردم در انتظار کاهش قیمت کالاهایی باشند که پیش از این به‌دلیل افزایش نرخ ارز تا چند برابر گران شده است.

قیمت

مدیرکل تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تأثیر کاهش قیمت ارز بر سیر نزولی کالاهای اساسی وارداتی به خبرنگار ما گفت: گرچه برخی کالاهای اساسی مانند روغن و شکر و نهاده‌های تولید گوشت مرغ با ارز مرجع صورت می‌گیرد اما در برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز، برنج و فراورده‌های گوشتی که هم باارز مبادله‌ای و آزاد وارد می‌شود، تأثیر کاهش نرخ ارز بر کاهش قیمت‌ها بیشتر است.

علی اکبر پورکاوه با بیان اینکه کاهش نرخ ارز موجب افزایش واردات کالا از بازارچه‌های مرزی و مبادی رسمی می‌شود، افزود: درصورت تداوم روند کاهش نرخ ارز، چسبندگی قیمت‌ها به سمت بالا کاهش خواهد یافت چرا که با افزایش واردات و عرضه کالا زمینه کاهش بیشتر قیمت‌ها فراهم خواهد شد.

همچنین با طولانی‌تر شدن مدت زمان کاهش نرخ ارز افرادی که قبلا به امید افزایش قیمت‌ها کالاها را انبار کرده‌اند نسبت به عرضه کالا به بازار اقدام خواهند کرد که این امر کاهش بیشتر قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. وی در مورد چگونگی کاهش رسمی قیمت کالاهای اساسی با تداوم نرخ نزولی ارز تصریح کرد: با ادامه روند نزولی نرخ ارز سازمان حمایت نیز نرخ کاهش یافته نرخ ارز و مستندات هزینه تمام‌شده را مبنای تجدید نظر در قیمت‌ها قرار خواهد داد.

کد خبر 204190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز