یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: مصوبه دولت برای ثبت سفارش کالاهای اولویت 10در دوره زمانی محدود مجوز واردات هزار دستگاه خودروی لوکس پورشه، بنز و بی‌ام‌و را فراهم کرد.

خودرو

با وجود ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای دو هزار و 500سی‌سی در فروردین‌ماه امسال، هزار دستگاه خودروی لوکس توسط برخی افراد با استفاده از مصوبه دولت در دوره زمانی محدود وارد کشور شده و مشخص نیست چه افرادی رانت حاصل از این مصوبه را با واردات خودروهای لوکس به جیب زده‌اند.

سناریوی واردات خودروهای لوکس که در سال گذشته زمینه رانت‌خواری برخی وارد‌کنندگان را فراهم کرده و هنوز خبری از سرنوشت نهایی پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه نیست، بار دیگر در فروردین‌ماه امسال با واردات هزار دستگاه پورشه، بنز و بی‌ام‌و تکرار شد. این خودروها در شرایطی نوروز امسال مجوز ورود به کشور را به‌دست آورده‌اند که طی چند‌ماه گذشته دولت برای تأمین ارز واردات کالاهای اولویت اول و دوم مانند کالاهای اساسی، نهاده‌های تولید و دارو با مشکل مواجه بوده و حتی برخی از این کالاها از فهرست ارز مرجع حذف شده‌اند.

به گزارش مهر، دولت در سال گذشته مصوبه‌ای داشت که براساس آن مقرر شد تعرفه واردات خودرو در اواخر سال 91به رقم 45درصد برسد و هر سال پنج درصد کاهش یابد و براساس این مصوبه تعرفه واردات خودرو به 45درصد کاهش یافت اما ساعاتی پس از این تصمیم، یک هزار دستگاه خودرو بالای 2500سی‌سی از گمرک ترخیص شده و خودروهایی که در گمرک مانده بودند تا با این تعرفه ترخیص شده و سودهای هنگفت بادآورده را نصیب سوءاستفاده‌کنندگان از رانت اطلاعاتی کنند به کشور وارد شدند اما ماجرا به اینجا ختم نشد و دولت به‌طور ناگهانی در مصوبه جدیدی واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500سی‌سی را ممنوع کرد. پرسش مطرح آن است که این هزار دستگاه خودرو چرا در یک روز خاص از گمرک ترخیص و سپس ناگهان واردات این نوع خودروها ممنوع شد و چه افرادی از این رانت اطلاعاتی سودهای کلان به جیب زده‌اند؟!

کد خبر 207838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز