گروه اقتصادی: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی جهان چندسالی است به جای خودکفایی به دام وابستگی افتاده است تا آنجا که تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از 161میلیارد تومان انواع حبوبات از کشورهای دیگر به سفره‌های مردم وارد شده است.

همزمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده که قرار است واردات حبوبات از اولویت ارزی دهم به نهم تغییر یابد و از این پس واردکنندگان این محصولات دلار مبادله‌ای می‌گیرند؛ آسان‌تر از همیشه. به گزارش همشهری، تشدید وابستگی غذایی ایران به محصولات کشاورزی دیگر کشورها ناقض یکی از اهداف استراتژیک اقتصادی کشور مبنی بر استقلال غذایی است و حالا تسهیل واردات حبوبات با دلارهای نفتی نگران‌کننده است. به گزارش ایسنا، به نقل از گمرک ایران، در سال قبل حبوبات مختلفی مانند عدس، نخود، نخود فرنگی، ذرت، انواع لوبیا و دیگر سبزیجات غلافدار وارد کشور شده است. وزن و ارزش واردات حبوبات کشور در سال گذشته به‌ترتیب به بیش از 103 هزار تن و 103 میلیون دلار رسید.

این گزارش می‌افزاید: در بین حبوبات وارداتی به کشور عدس با 61میلیون دلار، نخود با 25میلیون دلار و سایر سبزیجات غلافدار با 8میلیون دلار بیشترین سهم را به‌خود اختصاص دادند و نزدیک به 4.5میلیون دلار انواع لوبیا نیز در سال قبل وارد کشور شد. بیشترین واردات عدس در یک سال گذشته از کشورهای چین، امارات، ترکیه، روسیه، کانادا و قزاقستان انجام شده است.

حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی خبر داده که از این پس حبوبات که در گروه 10وارداتی جای داشت، به گروه 9آمده و با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که ثبت سفارش واردات حبوبات به کشور آزاد شده است. به گفته او، شرکت بازرگانی دولتی ایران حجم خوبی از انوع حبوبات را وارد کشور کرده که از هفته آینده عرضه و توزیع آن آغاز می‌شود.

کد خبر 215655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز