گروه اقتصادی: مصوبه دولت در زمینه آزاد‌سازی‌ امکان ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10تا پایان فروردین‌ماه موجب رانت‌های کلان برای برخی وارد‌کنندگان شده است.

لوازم خانگی

پس از مباحث مطرح در زمینه رانت حاصل از واردات هزار دستگاه‌ خودروی لوکس، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در‌ماه جاری 500میلیون دلار کالا از قبیل لوازم خانگی به همین شیوه از گمرکات کشور ترخیص و وارد شده است.لوازم خانگی از دیگر اقلامی است که ثبت سفارش واردات آن از مهر‌ماه سال گذشته تاکنون متوقف شده ولی با وجود این در فروردین‌ماه امسال حجم زیادی از لوازم خانگی اولویت‌10 بعد از ثبت سفارش وارد کشور شده و به‌گفته برخی منابع صنعتی تنها در یک مورد 100میلیارد تومان سود نصیب یکی از شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی شده است.

ایجاد رانت برای تعدادی از واردکنندگان ازجمله ابهام‌های مصوبه اخیر دولت است و گرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف اصلی از بخشنامه جدید دولت را جلوگیری از انباشت و رسوب کالا در گمرک‌های کشور دانسته اما پیش‌تر رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرده بود که حجم دپوی کالا در تمامی گمرکات کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار نداشته و بین پنج تا شش میلیون تن است. از سوی دیگر مشخص نیست چرا مدت اعتبار بخشنامه دولت تنها تا پایان فروردین امسال اعلام شده است.

بخشنامه جدید دولت درباره ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت‌10 دارای ابهاماتی است که موجب شده تا پس از صدور این بخشنامه در مدت چند ساعت هزار دستگاه خودروی سواری با حجم بالای 2500سی‌سی از گمرک‌ها ترخیص و وارد کشور شود.
همچنین گرچه هیچ‌گونه آمار رسمی درباره میزان واردات کالاهای اولویت10 در فروردین‌ماه امسال منتشر نشده اما برخی منابع صنعتی این مقدار را بالغ بر 500میلیون دلار اعلام کرده‌‌اند.

کد خبر 208758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز