شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلد نخست کتاب «ارتباط انسان با همنوعان» با زیر عنوان «بدون ملاحظة ایمان وکفر» تالیف حسین صدری نیا که با استناد به قرآن کریم تدوین شده است، از سوی نشر«سایه روشن» روانه بازار کتاب شد.

 به گزارش همشهری آنلاین در فصل اوّل این کتاب، روابط، ارتباطات و تعاملات انسان با همنوعان در سطح عمومی(همگانی) از دو منظر تکوینی وتشریعی که شامل ملاحظات سلبی و الزامی(نبایدها و بایدها) در زمینة گفتار و کردار می شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوّم کتاب به چگونگی ارتباط انسان با همنوعان در عرصة روابط و ارتباطات اختصاصی(غیرهمگانی) می‌پردازد که شامل والدین، اعضای خانواده و خویشاوندان، ایتام، بینوایان، فقرا، سائلان، گرفتاران و سفیهان و عقب افتادگان ذهنی می شود.

در بخشی از مقدمة این کتاب آمده است: در میان همة ارتباطات متصوّر برای افراد و جوامع، ارتباط با همنوعان همواره جایگاه تعیین کننده وسرنوشت سازی دارد زیرا اکثر قریب به اتفاق مصائب ومشکلات بین فردی و اجتماعی، اختلافات، جنگها و خونریزی ها از فقدان ارتباط اصولی ومنطقی بین انسانها ناشی شده و می شوند و بالعکس بسیاری از پیشرفتها و موفقیت ها نیزحاصل همکاری، تعاون و تعامل صحیح نوع بشر با یکدیگر بوده اند.

به بیان دیگر، آسایش دنیوی و رستگاری اخروی انسانها تاحد زیادی به چگونگی ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر در دنیا بستگی دارد و برهمین اساس، این دغدغه همیشه وجود دارد که بهترین رابطه و ارتباط بین انسانها چگونه و بر چه مبنایی تحقق می یابد؟

بدون تردید اگر انسانی به معنای واقعی کلمة مؤمن باشد، در هرگونه ارتباط با همنوعان، همچون دیگر عرصه های زندگی، از آموزه ها و احکام هدایت تشریعی که عقل سلیم نیز بر آن مهر تأیید می زند، تبعیّت می کند و غیرمؤمنان نیز در این زمینه چاره ای جز تن دادن به آداب و رسوم عرفی یا قوانین و مقرراتی که در بهترین حالت توسط خود آنها یا دیگر همنوعانشان تدوین و تصویب شده و می شوند- و دائماً نیز تغییر می کنند - ندارند.
مؤلّف کتاب در بخش دیگری از این مقدمه می گوید: کلام وحی چگونگی ارتباط انسان با همنوعان خود در طول حیات را در دو سطح عام(اولیه) و خاص(ثانویه) مورد توجه قرار داده است.
در سطح عام یا اوّلیه به همة انسان ها اعم از مؤمن و غیرمؤمن متذکّر می شود که همگی منشأ واحدی دارند و به همین دلیل باید به یکدیگر به چشم یک همنوع که به لحاظ فطرت و خلقت هیچ تفاوتی با هم ندارند، بنگرند و در همه حال با یکدیگر رفتار و مواجهة انسانی داشته باشند.

امّا در سطح خاصّ یا ثانویّه نظر قرآن کریم این است که کیفیّت و مراتب روابط و ارتباطات انسانهای مؤمن با همنوعان، باید با توجه به ایمان یا کفر افراد وجوامع تغییر کند و مثلاً هرگونه رابطه آنها با مؤمنان اعم از مسلمانان و اهل کتاب، به کلّی متفاوت از روابطشان با غیرمؤمنان (کافران، مشرکان و منافقان) باشد.

«ارتباط هستی و انسان با خدا(تکوینی و تشریعی)؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(1) عالم ذر؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(2)عالم صلب و ترائب؛ روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(3) عالم جنینی؛ حقوق ومسئولیتهای انسان در ارتباطات کلامی(فردی وجمعی)؛ ارتباط انسان با گذشتگان و آیندگان و ارتباط انسان با خویشتن(تکوینی وتشریعی)دیگر کتابهای این مؤلّف هستند که طی سالهای اخیر منتشر شده اند.

 more انتشار کتاب عالم ذر

more

 انتشار کتاب ارتباط هستی انسان با خدا

ارتباط انسان با همنوعان،(جلداوّل)؛ بدون ملاحظة ایمان و کفر: مولف: حسین صدری نیا/ ناشر:انتشارات سایه روشن/ قطع رقعی، / قیمت 6000 تومان ،336 صفحه.

کد خبر 203896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز