همشهری آنلاین: خبرگزاری روسی ریانووستی روز شنبه در گزارشی از تلاش روسیه برای افزایش حضور نظامی خود در آب های مدیترانه خبر داد و به نقل از یک مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد: گروه ناوها روسی در این پهنه آبی می تواند تا 10 فروند ناو افزایش یابد.

تلاش روسیه برای تقویت حضور نظامی خود در دریای مدیترانه

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح روسیه که نخواست نامش فاش شود، افزود: گروه عملیاتی ناوها و کشتی های جنگی نیروی دریایی روسیه در مدیترانه میتواند تا 10 ناو و کشتی را در بر گیرد. این گروه باید از فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه دستور گیرد.

در گزارش ریانووستی آمده است: سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تازگی در جمع مقام های ارشد وزارتخانه از ضرورت تشکیل بخش مجزای مسئول گروه عملیاتی نیروی دریایی در دفاع از منافع روسیه در مدیترانه سخن گفت.

در گزارش به نقل از وزیر دفاع روسیه افزوده شده است: گروهی که بطور منظم در بخش شرقی مدیترانه، در نزدیکی سواحل سوریه در حال رزمایش میباشد، می تواند نمونه ای برای تشکیل گروه ناوهای مذکور باشد.

به گفته شایگو، این گروه میتواند بطور مداوم در دریای مدیترانه حضور داشته باشد ولی ناوهای آن بطور منظم باید عوض شوند.

در گزارش ریانوستی به نقل از مقام وزارت دفاع روسیه همچنین به ضرورت حل مسئله وارد شدن ناوهای روسی به بنادر کشورهای خارجی برای تکمیل ذخایر آذوقه و استراحت ملوانان اشاره شده است است.

در گزارش اضافه شده است: در دوران شوروی سابق از بنادر مصر، سوریه، الجزایر، لیبی و دیگر کشورها برای این منظور استفاده می شد. امروز قبرس، مونته نگرو و یونان و همچنین بندر طرطوس سوریه میتواند برای این منظور بکار گرفته شود.

بنا بر گزارش ریانووستی در دوران شوروی سابق از سال 1967 به بعد ناوگروه دریایی شوروی متشکل از 30 تا 50 ناو و کشتی در مدیترانه حضور داشت که در وهله اول باید با ناوگان ششم آمریکا وارد نبرد می شد.

در همین حال کارشانسان مسایل نظامی با اشاره به افزایش فعالیت اردوگاه غربی- عربی برای مداخله در امور داخلی سوریه از تقویت ناوگان دریایی روسیه در آب های مدیترانه مشرف به سوریه به عنوان اقدامی باردازنده یاد می کنند.

آنها معتقدند که روسیه با درس آموزی از مداخلات فراقطعنامه ای ناتو در لیبی و کشتار مردم بی گناه این کشور از طریق سوء استفاده از مقوله اعمال منطقه ممنوعه پروازی به دنبال تقویت حضور دریای خود در بندر طرطوس و آب های پیرامونی آن برای تکرار از این گونه اتفاقات می باشد.

کارشناسان مسایل سیاسی نیز با اشاره به اینکه سوریه تنها بازمانده متحد عرب مسکو در منطقه حساس خاورمیانه از دوران شوروی سابق می باشد، می گویند که کرملین با درک اهمیت و جایگاه سوریه در ثبات خاورمیانه به شدت با هر گونه تلاش برای ساقط کردن دولت قانونی و مردمی این کشور برای سر کار آوردن نیروهای سیاسی وابسته به غرب در دمشق مخالفت می کند.

تحلیلگران مسایل سیاسی از برگزاری رزمایش بزرگ ناوها روسی در آب مدیترانه که بزرگ ترین رزمایش دریایی روسیه در دو دهه پس از فروپاشی شوروی سابق محسوب می شود، به عنوان مصداق عینی تلاش مسکو برای مقابله با یکجانبه گرایی و زیاده خواهی غرب به سرکردگی آمریکا برای ایجاد هرج و مرج های مدیریت شده در کشورهای منطقه یاد می کنند.

البته پیش از این نیز اعلام شده بود که کشتی‌های ناوگان دریایی روسیه بعد از پایان رزمایش دریایی اخیر این کشور در دریای مدیترانه و دریای سیاه، با توجه به اوضاع منطقه همچنان در دریای مدیترانه حضور خواهند داشت.

در همین حال یک مقام دفتر روابط عمومی وزارت دفاع روسیه نیز به تازگی اعلام کرد که ناوهای روسی برای انجام ماموریت‌های رزمی در آب‌های دریای مدیترانه باقی خواهند ماند.

این مقام روس از اعزام چهار فروند ناو نیروی دریایی این کشور به دریای مدیترانه خبر داد و افزود: چهار ناو روسی در آبهای ساحلی سوریه به انجام ماموریت می پردازند. ناوهای شرکت کننده در این ماموریت از چند ناوگان روسیه هستند.

مقام نظامی روس اظهار داشت: در حال حاضر رزمناو ˈاسمتلیویˈ و چند ناو پشتیبانی متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه در دریای مدیترانه حضور دارند و دو فروند ناو آبخاکیˈکالینینگرادˈ و ˈآلکساندر شابالینˈمتعلق به ناوگان دریای بالتیک روسیه نیز از بندر نووسیبیریسک روسیه در ساحل دریای سیاه عازم دریای مدیترانه شدند.

از سوی دیگر در پایان رزمایش دریایی روسیه در دریای سیاه و دریای مدیترانه (از 19 تا 29 ژانویه) مقام های بلندپایه نظامی روسیه تصمیم گرفتند که مدت حضور گروه کشتی‌های بین ناوگانی روسیه در دریای مدیترانه را تمدید کنند.

البته مقام های وزارت دفاع روسیه برای پرهیز از تشدید تنش با کشورهای غربی از هر گونه اظهار نظر صریح در این باره خووداری و تاکید می کنند که در آینده تعدادو ترکیب ناو‌های روسی مستقر در دریای مدیترانه، با توجه به اوضاع و شرایط این منطقه مشخص خواهند شد.

کارشناسان مسائل نظامی با استناد به افزایش حضور نظامی روسیه در آب های مدیترانه در ماه های اخیر از این رویداد به عنوان اقدام پیشگیرانه مسکو برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه غربی ها برای تشدید فشارها علیه دولت سوریه یاد می کنند.

به گفته تحلیلگران، رزمایش بزرگ دریایی روسیه درواقع واکنش به تحرکات نظامی ناتو درمنطقه خاورمیانه بود و درجهت ایجاد نوعی موازنه در مقابل اقدامات غرب انجام شد. روسیه با انجام این رزمایش فقط قصد نمایش قدرت نداشت، بلکه در صدد پایه ریزی توازن نظامی جدید و نشان دادن توانمندی این کشور برای ایفای نقش موثرتری در صحنه بین المللی است.

کد خبر 203714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز