همشهری آنلاین: الکساندر گروشکو نماینده دایم روسیه در ناتو، این سازمان را به بی‌صداقتی در گفتگوهای همکاری با مسکو متهم و اعلام کرد طیفی از اختلافات بین دو طرف وجود دارد.

مقام روس، ناتو را به بی صداقتی در مذاکره با مسکو متهم کرد

به گزارش ایرنا، گروشکو روز جمعه در گفت وگو با رادیو دولتی صدای روسیه با اشاره به آمادگی کشورش برای همکاری با ناتو در حوزه های مختلف اظهار داشت: ناتو در مذاکرات صادق نمی باشد و هنوز هم اهداف‌ واقعی استقرار سامانه های جدید پدافند هوایی این سازمان در اروپا روشن نیست.

وی افزود: علت دیگر اختلاف نظرها توسعه ناتو است که ساختار نظامی آن به مرزهای روسیه نزدیک می‌شود و مسکو مجبور است این عامل را در برنامه‌ریزی های دفاعی خود در نظر بگیرد.

مقام روس اضافه کرد: مناسبات روسیه -ناتو از بسیاری لحاظ به این مساله بستگی دارد که آیا ناتو علاقه مند به توسعه همکاری های مشترک در راستای تامین امنیت می باشد و یا اینکه مانند گذشته تلاش خواهد کرد راهکارهای یکجانبه خود را به دیگران تحمیل کرده و حقوق و موازین بین‌المللی را مد نظر نگیرد.

وی از بی توجهی ناتو به تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یکی دیگر از نقاط افتراق روسیه و ناتو یاد کرد و ادامه داد: مسکو علاقه مند است که همه عملیات نظامی این سازمان بر اساس تصمیمات شورای امنیت انجام گیرد.

وی از ارایه خدمات لجستیکی روسیه به ناتو در زمینه خروج از افغانستان به عنوان یکی از زمینه های همکاری دو طرف نام برد و افزود: طرفین باید به درک دقیقی از مسایل راهبردی که جامعه بین‌المللی در صدد است در افغانستان حل کند، دست یابند.

گروشکو گفت: بر این اساس هرگاه ناتو در ارتباط با مقوله امنیت همان رویکردی را داشته باشد که کل جامعه بین‌المللی دارد، امکاناتی برای ادامه همکاری با آن وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسکو علاقه مند به برقراری مناسبات مصلحت گرایانه و قابل پیش بینی با ناتو است، افزود: البته همکاری با ناتو در واکنش به خطرات مشترک مانند مبارزه با دزدان دریایی، مبارزه با گسترش سلاح های کشتار جمعی، موقعیت در افغانستان و مبارزه با ترورسیم بین المللی توسعه پیدا کرده و ما به موفقیت‌هایی در این حوزه ها دست یافته ایم.

وی اضافه کرد: ما پروژه ای را با عنوان ˈابتکار مشترک با هدف همکاری در فضای هواییˈ طراحی و دو سال پیش رزمایش موفقی را با شرکت نیروهای دریایی پاره‌ای از کشورها برگزار کردیم و برای امسال نیز در دریای سیاه آموزش های نظامی با رویکرد استفاده از هواپیماهای جنگی برنامه‌ریزی شده است. همه این‌ها در تامین امنیت نقش واقعی دارند.

نماینده روسیه در ناتو گفت: کمک رسانی به تأمین امنیت ترانزیت یگان های ائتلاف بین‌المللی در افغانستان از دیگر موارد همکاری روسیه و ناتو است و هم اکنون این کار تحت عنوان ˈترانزیت شمالیˈ از طریق پایگاه روسی در ˈاولیانوفسکˈ عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی مسایل حقوقی ترانزیت یگان های ائتلاف بین المللی از افغانستان با استفاده از خاک روسیه حل شده‌اند و ˈترانزیت شمالیˈ روز بروز اهمیت بیشتری پیدا می کند. ارقامی که در دست داریم تأثیرگذار است و بحث بر سر انتقال دهها هزار کانتینر و واحد تکنیکی است که باید از افغانستان خارج شود.

گروشکو افزود: روسیه و ناتو در ارتباط با افغانستان علاوه بر امور ترانزیتی در زمینه تحویل بالگردهای روسی ˈام.آی - 17ˈ به ارتش افغان و آموزش تکنیسین ها برای تعمیر آنها و نیز مبارزه با تروریسم و حمل مواد مخدر همکاری دارند.

وی اضافه کرد: دو طرف در ارتباط با افغانستان زمینه ها و ظرفیت های دیگری نیز برای همکاری دارند، ولی همه چیز در این ارتباط به چگونگی ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان پس از سال 2014 بستگی دارد.

کد خبر 204450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز