گروه بین‌الملل: سازمان ملل در هشداری جدی درباره خطر لغزش خاورمیانه به سوی جنگی فرامنطقه‌ای و پایان آتش‌بس میان سوریه و رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سکوت جامعه جهانی اوضاع خاورمیانه را به هم خواهد ریخت.

مجامع جهانی

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، نماینده سیاسی دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که ویرانی روزبه‌روز و رو به گسترش در سوریه، همسایگان آن به‌ویژه لبنان را تهدید می‌کند و فرصت‌های توقف ادامه چنین رخدادهایی تنها درصورتی فراهم خواهد شد که جامعه جهانی مواضع عملی قاطعانه‌ای اتخاذ کند.

جفری فیلتمن که این سخنان را در گزارشی به اعضای شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه بیان می‌کرد، به اوضاع جاری در سوریه اشاره کرد و خواستار توقف فوری ارسال سلاح به طرف‌های درگیر در این کشور شد و افزود: مرتکبان چنین اقداماتی بازخواست خواهند شد.

سفیر سابق آمریکا در لبنان همچنین به گزارش کمیته تحقیقاتی مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد و افزود که منازعات در سوریه در رویکرد فرقه گرایانه آن به‌علت حضور پیکارجویان رادیکال خارجی، بیش از پیش افراط گرایانه و تشدید شده است. کمیته تحقیقاتی مستقل سازمان ملل هفته گذشته گزارش خود را به شورای حقوق بشر این نهاد بین‌المللی ارائه داد. وی جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی در سوریه را بسیار ناامید‌کننده توصیف کرد و بر ضرورت دور نگه داشتن سوریه جدید از افراط‌گرایان توهین‌کننده به مقدسات دیگران تأکید کرد.

جفری فیلتمن ابتکار عمل معاذ‌الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوریه برای گفت‌وگو با حاکمیت این کشور را تحولی مثبت ارزیابی کرد و خواستار یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه شد.این مقام آمریکایی تبار با اشاره به اوضاع جاری در بلندی‌های اشغال‌شده جولان، تحولات این منطقه را مبهم توصیف کرد و افزود: چنین شرایطی برقراری آتش بس میان اسرائیل و سوریه و امنیت ساکنان و نیروهای سازمان ملل را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به تشدید خشونت‌ها و رویارویی‌ها طی روزهای گذشته در منطقه حائل در جولان اشغالی، کشورهای صاحب نفوذ در میان گروه‌های مسلح مخالف سوریه را به اعمال نفوذ خود بر این گروه‌ها برای تضمین آزادی رفت‌وآمد ناظران سازمان ملل فراخواند.این نخستین باری است که فیلتمن در گزارش خود به اوضاع جاری در جولان اشغالی اشاره می‌کند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل چندین بار از وی به‌علت نادیده گرفتن ساخت و سازهای اسرائیل در اراضی جولان اشغالی سوریه و ایجاد ده‌ها کیلومتر دیوار در داخل خاک سوریه، انتقاد کرده بود.جفری فیلتمن سپس به اوضاع جاری در فلسطین اشاره کرد و درباره سلامتی چهار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و شیوه این رژیم در بازداشت‌های بدون محاکمه را غیرقابل‌قبول توصیف کرد.

این مقام سازمان ملل که سفیر سابق آمریکا در لبنان بوده‌است، به هنگام پرداختن به موضوع فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، شلیک موشک از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی را محکوم کرد اما درباره شهرک‌سازی‌‌ها و حملات اسرائیلی‌ها به فلسطینیان و سوریه به ابراز نگرانی بسنده کرد.

وی سپس به اوضاع فلسطین در سایه بالا گرفتن تنش‌های امنیتی اخیر درپی شهادت اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی پرداخت و از سرکوب‌های این رژیم انتقاد کرد و جامعه جهانی را به اتخاذ موضعی قطعی و هماهنگ برای احیای نقش کمیته چهارجانبه و نجات راه‌حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل فراخواند.فیلتمن ابراز امیدواری کرد که سفر آتی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌اش جان‌کری طی‌ماه آینده به خاورمیانه بتواند به تحرک روند سازش در منطقه کمک کند.

نماینده سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار گسترده شدن منطقه صیادی فلسطینیان از شش مایل به 12مایل شد و برای نخستین‌بار فرایند نام‌نویسی رأی دهندگان فلسطینی درکرانه باختری و نوار غزه برای شرکت در انتخابات پارلمانی آتی را ستود.

کد خبر 203428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز