جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با اعلام حمایت مالی و نیمه نظامی آمریکا برای نخستین‌بار از ائتلاف مخالفان سوریه، شکل و شمایل مواضع غربی‌ها درباره بحران این کشور بیش از پیش مشخص شد و همساز با تعویق نشست مخالفان برای انتخاب نخست‌وزیر، غربی‌ها سعی کردند از این طریق زمینه چانه‌زنی در هرگونه مذاکرات احتمالی با حاکمیت سوریه را فراهم آورند.

سوریه

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، در نخستین دخالت جدی آمریکایی‌ها در بحران سوریه، وزیر خارجه آمریکا به مخالفان سوریه علاوه بر وعده ارائه کمک‌های نیمه‌نظامی و غیرکشنده، به آنها وعده داد که بیش از 60 میلیون دلار دیگر به گروه‌های مخالف سوریه کمک خواهد کرد. وعده این کمک‌ها علاوه بر اینکه برای بالا بردن روحیه گروه‌های مخالف سوریه اعلام می‌شود، نشان می‌دهد تا چه اندازه ائتلاف مخالفان در مرحله اخیر تنها و بدون هیچ کمکی رها شده و تصمیم سابق ائتلاف مخالفان برای عدم‌حضور در نشست رم نشانه‌ای دیگر بر این امر است. جان کری با اشاره به بی‌نتیجه‌بودن گزینه نظامی برای حل بحران سوریه، گزینه راهکار سیاسی را تأیید کرد که اساس آن بیانیه ژنو است که می‌باید شامل دولت انتقالی با اختیارات کامل باشد.

در بیانیه پایانی نشست موسوم به دوستان سوریه در پایتخت ایتالیا، شرکت‌کنندگان طبق معمول متعهد به ارائه حمایت‌های سیاسی و مالی از ائتلاف مخالفان سوریه شدند. نشست رم در حالی برگزار شد که از 100کشوری که در نشست قبلی این گروه در مراکش حضور یافتند و در نشست کویت به نصف رسیدند، این بار تعداد کشورهای شرکت‌کننده به 11کشور یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات عربی متحده منحصر شد.

اما به موازات نشست رم، اتحادیه اروپا اعلام کرد که ضمن اصلاح مصوبه منع ارسال سلاح به مخالفان سوریه، مجوز ارسال زره‌پوش‌های نظامی، تجهیزات نیمه‌نظامی و کمک‌های فنی به مخالفان را صادر کرده است. با وجود ناامیدی ائتلاف مخالفان سوریه از خودداری غربی‌ها در ارائه سلاح‌های تأثیرگذار به پیکارجویان در داخل سوریه، طرف‌های غربی می‌کوشند با تغییردادن توازن قوا در عرصه میدانی، از این موضوع در مذاکرات احتمالی با حاکمیت سوریه بهره‌برداری کنند.

وعده‌های آمریکا برای کمک‌های نیمه نظامی و دخل و تصرف اتحادیه اروپا در مصوبه منع ارسال سلاح به مخالفان در این چارچوب قابل ارزیابی است. همزمان با این اقدامات، پیش‌بینی می‌شود که درگیری نظامی در داخل سوریه، طی روزهای آینده برای تقویت چانه‌زنی‌ها، بیش از پیش تشدید شود. به موازات این تحولات، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که آمریکایی‌ها بالا بردن حمایت خود از مخالفان سوریه را تأیید کردند بنا به اظهارات مقام‌های آمریکایی، این حمایت از طریق آموزش دادن پیکارجویان مخالف سوریه در یکی از پایگاه‌های آمریکایی در خاورمیانه انجام می‌گیرد و برای نخستین‌بار پیشنهاد کمک و تجهیزات نیمه‌نظامی به مخالفان سوریه ارائه داده است.

همزمان، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه برای نخستین‌بار به‌وجود افرادی در میان مخالفان سوریه اشاره کرد که تکفیری بوده و دارای افکاری به دور از روحیه مردم سوریه هستند. معاذ الخطیب با اشاره به تندروهای پیکارجو در داخل سوریه، اذعان کرد که این افراد افکار خاص و به دور از روحیه جامعه سوریه دارند اما این ائتلاف چنین تفکراتی را نمی‌پذیرد. اندکی بعد، ائتلاف مخالفان سوریه کنفرانس خود برای انتخاب نخست‌وزیر برای دولت به‌اصطلاح موقت خود را به تعویق انداخت.

سمیر نشار یکی از اعضای این ائتلاف با تأکید بر اینکه نشست روز جمعه ائتلاف به زمانی دیگر موکول شده، افزود: احساس می‌کنم در ایتالیا اتفاقی افتاد که مانع برگزاری این نشست شد، به‌ویژه اینکه ریاست ائتلاف این تصمیم را به هنگام حضور در نشست رم اتخاذ کرد. وی علت این اقدام را تلاش آمریکایی‌ها و روس‌ها برای آغاز گفت‌وگو میان حاکمیت سوریه و مخالفان دانست که برایند آن دولتی انتقالی خواهد بود. اما در همان ساعاتی که نشست موسوم به دوستان سوریه در ایتالیا برگزار شد، رؤسای‌جمهور روسیه و فرانسه در مسکو درباره سوریه به رایزنی پرداختند و ولادیمیر پوتین هرگونه حل و فصل بحران سوریه بدون نقش محوری روسیه را محال توصیف کرد.

کد خبر 203578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز