همشهری آنلاین: در پی دعوت وزیر خارجه سوریه از مخالفان مسلح این کشور برای آغاز مذاکرات، مخالف دولت سوریه موسوم "ارتش آزاد سوریه" برای مذاکره با نظام حاکم هشت شرط گذاشت.

شروط‌ مخالفان مسلح سوریه برای آغاز مذاکرات اعلام شد

به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه الرای قطر، سخنگوی نظامیان مخالف دولت سوریه موسوم به " ارتش آزاد سوریه" اعلام کرد: برای مذاکره با نظام حاکم هشت شرط داریم که در صورت موافقت نظام با این شرط‌ها حاضریم وارد مذاکره شویم.

عبدالحمید زکریا، سخنگوی مخالفان مسلح در این خصوص به خبرگزاری آناتولی گفت: فرماندهان ارتش آزاد هشت شرط را تدوین کرده‌اند که این شرط‌ها در پاسخ به دعوت ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه برای مذاکره است.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی هشت شرط ارتش آزاد سوریه عبارتند از:

1- مخالفان تابع مردم سوریه هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند چیزی را که مورد قبول مردم سوریه نیست، بپذیرند.

2- شرکت کنندگان در مذاکرات باید در یک سطح باشند و نظام باید از اسامی مناسب برای نامگذاری گروه‌ها و رهبران مخالفان استفاده کند؛ پس در صورت آغاز مذاکرات یا باید نظام خود را گروهکی مسلح بنامد یا از اظهارات مقام‌های سوری که مخالفان را گروهک‌های مسلح می‌خوانند عذر خواهی کند.

3- بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید شخصا از مخالفان درخواست مذاکره کنند تا دیگر بهانه‌ای نداشته و نگوید که وزیر خارجه از طرف خودش دعوت به مذاکره کرده و نماینده ما نیست.

4- آغاز مذاکرات باید پس از اعلام آشکار آتش‌بس و توقف درگیری‌ها باشد.

5- مسئولان نظام از جمله بشاراسد و سایر رهبران شاخه‌های امنیتی باید استعفای خود را ارائه دهند.

6- مذاکره باید تحت نظارت و با تضمین اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) و نیز نظارت کشورهای عربی و ترکیه صورت بگیرد.

7- مذاکرات باید دارای جدول و سقف زمانی مشخص بوده و چند روز بیشتر طول نکشد.

8- مذاکرات باید در مناطق تحت کنترل مخالفان و داخل اراضی سوریه برگذار شود و هدف آن تحویل قدرت به مردم باشد.

این اولین باری است که نظام سوریه اعلام می‌کند حاضر است با گروه های مخالف مسلح وارد گفت‌وگو شود اما همچنان بر مذاکرات بدون پیش‌شرط تاکید دارد.


لاوروف: آمریکا باید تلاش کند مخالفان سوری را بدون پیش‌شرط به میز مذاکره بیاورد

در همین حال وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در آستانه سفر به آلمان و  پیش از دیدار خود با همتای آمریکایی‌اش گفت که آمریکا باید از گروه‌های مخالف سوریه بخواهد که بدون مطرح کردن پیش‌شرط‌های غیرمنطقی وارد مذاکرات مستقیم با دولت شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه قصد دارد از آمریکا بخواهد که مخالفان دمشق را برای مذاکره مستقیم با دولت سوریه تحت فشار قرار دهد. وزیر خارجه روسیه گفته است که این خطر وجود دارد که در حال حاضر گروه‌های «افراطی» دست بالا را در میان گروه‌های مخالف دولت در اختیار داشته باشند.

«سرگی لاوروف» در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن باید از مخالفان بخواهد گه پیش‌شرط‌های خود را کناره گذاشته و مذاکره با دولت را آغاز کنند.

پیش از این دولت سوریه چند بار آمادگی خود برای مذاکره با تمام مخالفان را اعلام کرده بود. دمشق حتی اعلام کرده که حاضر است با گروه‌های مسلح نیز وارد مذاکره شود. با این وجود مخالفان از آغاز این مذاکرات طفره رفته و پیش‌شرط کناره‌گیری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه پس از دیدار با «فرانس تیمرمنز» همتای هلندی خود در این مورد گفت: ما در تماس‌های خود با کشورهایی که می‌توانند در سوریه اثرگذار باشند، تاکید کردیم که دو طرف و به خصوص مخالفان باید متوجه شوند که نباید خواسته‌هایی غیرواقع‌بینانه را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات مطرح کنند.

وی افزود: ما امروز هم در مذاکره با «جان کری» همین مسائل را مطرح خواهیم کرد. در آخرین تماس تلفنی که با وی داشتم، حس کردم که او می‌داند اوضاع در سوریه چقدر حاد است.

کد خبر 203213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز