جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجار خونین قلب شهر دمشق در سوریه، چنان تکان‌دهنده بود که سرنگونی یک هواپیمای تجسسی اسرائیلی از سوی سامانه ضد‌هوایی سوریه و موافقت رژیم صهیونیستی با ازسرگیری گمانه‌زنی‌ها برای استخراج نفت در بلندی‌های اشغال شده جولان در هیاهوی این انفجار گم شد.

انفجار

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در اوج خوشبینی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای آغاز گفت‌وگو میان دولت و مخالفان سوریه، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه المزرعه در قلب دمشق، تمامی رایزنی‌ها برای انجام گفت‌وگو را تحت‌تأثیر قرار داد و باعث کشته‌شدن دست‌کم 53 غیرنظامی و بیش از 235زخمی شد.

برخی گزارش‌های خبری از کشته شدن 59 نفر در این انفجار خبر دادند. در همین حال، بشر الصبان استاندار دمشق اعلام کرد که خودروی منفجر شده حامل بیش از یک تن مواد منفجره بود. انفجار یادشده در 50متری یکی از دفاتر اصلی حزب بعث حاکم و سفارتخانه روسیه رخ داد. خودروی بمبگذاری شده دومی هم حامل پنج کپسول پر شده از مواد منفجره بود که وزن آنها به 1500کیلوگرم بالغ می‌شد.

یکی از مقام‌های امنیتی سوریه تصریح کرد که هدف از این انفجار بهره‌برداری از شلوغی ایجاد شده به‌منظور رسیدن به مقر حزب بعث و منفجر کردن آن بوده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است. در همین حال، رشید قویدر رئیس دفتر رسانه‌ای جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین هم تصریح کرد که نایف حواتمه دبیرکل این جبهه در انفجار یادشده به‌صورت سطحی زخمی شده است.

آخرین انفجار شدید مشابه این انفجار در سوریه، به اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته بازمی‌گردد که در آن 55 نفر قربانی شده بودند و جبهه النصره وابسته به القاعده مسئولیت آن را به‌عهده گرفته بود. در همین حال، وزارت خارجه سوریه با اشاره به اینکه انفجار روز پنجشنبه دمشق را گروه‌های تروریستی مسلح در ارتباط با القاعده و با حمایت مالی و لجستیکی و پوشش رسانه‌ای برخی کشورهای منطقه و خارج آن مرتکب شده‌اند، اعلام کرد که در این باره، دو پیام جداگانه را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است.

این درحالی است که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، آن را نشانه‌ای بر خطرناک بودن اوضاع در سوریه دانست و بر ضرورت آغاز گفت‌وگو میان دولت و مخالفان تأکید کرد. اندکی پیش از سخنان بان‌کی‌مون، روسیه پیش نویس بیانیه‌ای را برای محکوم کردن این اقدام تروریستی ارائه داد اما ایالات متحده آن را بایکوت کرد. اما در هیاهوی این انفجار، منابع سوری اعلام کردند که سامانه ضدهوایی سوریه یک هواپیمای تجسسی اسرائیلی را هدف گرفته و سرنگون کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسیا، سامانه ضد‌هوایی سوریه این هواپیمای بی‌سرنشین را روز چهارشنبه در منطقه میسلون در مرز با لبنان سرنگون کرده است. پیش از این روزنامه لبنانی السفیر اعلام کرده بود که اجزایی از موشک سام در منطقه وادی الفقیس در میان دو منطقه دیرالعشائر و ینطای لبنان سقوط کرده و منبع آن طرف سوری بوده است. اجزایی از این موشک حفره کوچکی ایجاد کرده اما خسارت‌هایی در پی نداشته است. طی هفته‌های پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با نفوذ به داخل حریم هوایی سوریه، یک مرکز تحقیقاتی نظامی را در منطقه جمرایا در ریف دمشق بمباران کرده بودند.

اما دو روز پس از این تحول، رژیم صهیونیستی با از سرگیری گمانه‌زنی‌ها برای استخراج نفت از بلندی‌های سوری اشغال شده جولان موافقت کرد. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، وزارت نیروی رژیم صهیونیستی مجوز استکشاف نفت را به شرکت چنی انرژی اسرائیلی آمریکایی اعطا کرده است. 20سال پیش دولت اسحاق رابین به‌علت انجام مذاکرات با کشورهای عربی چنین اقدامی را متوقف کرده بود. به نوشته این روزنامه، عوزی لانداو وزیر نیرو با درخواست ایوی ایتام وزیر راستگرا و رئیس شرکت چنی انرژی موافقت کرده است. بخشی از سهام این شرکت متعلق به دیک چنی معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکاست.

کد خبر 202561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز