گروه بین‌الملل: یک روز پس از اعلام موضع آمریکا درباره عزم جدی‌اش برای تسریع روند تغییر نظام در سوریه، یک روزنامه آمریکایی نوشت که عربستان برای گروه‌های مسلح در سوریه سلاح می‌خرد.

مهمات

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیروز وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با همتای انگلیسی‌اش در لندن، با اشاره به اینکه پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت سوریه برای گفت‌وگو را نباید جدی گرفت، وعده داد که کشورش به‌صورت جدی در جنگ داخلی جاری در سوریه دخالت خواهد کرد.جان کری تصریح کرد که به‌علت بالا گرفتن فشارها بر حاکمیت سوریه طی ماه‌های اخیر، دولت اوباما ممصم است تا روند تغییر نظام در این کشور تسریع شود.

اما یک روز پس از این اظهارات، مسئولان آمریکایی و غربی اعلام کردند که عربستان سعودی از کشور کرواسی برای مخالفان مسلح جنگ‌افزارهای مختلف خریداری کرده و آنها را مخفیانه به مخالفان مسلح سوریه ارسال کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، عربستان در تلاش برای کمک به گروه‌های مسلح و تقویت آنها در مقابل ارتش سوریه، جنگ افزارهایی را خریداری کرده و آنها را از سه‌ماه پیش به‌صورت محموله از طریق اردن وارد خاک سوریه می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز درباره نقش واشنگتن در این محموله‌های نظامی هم نوشت که این نقش، مبهم و غیرشفاف بوده و مقام‌هایی در اروپا و آمریکا ازجمله مسئولان سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا به‌علت حساسیت این محموله‌ها از هرگونه اظهارنظر درباره آن خودداری کرده‌اند. یک مقام آمریکایی هم با اشاره به اینکه کار خرید سلاح عربستان جنگ در سوریه را به نفع مخالفان نهایی نخواهد کرد، افزود: کشورهای حوزه خلیج‌فارس از بیش از یک سال گذشته جنگ‌افزار و تجهیزات دیگر به مخالفان مسلح ارسال می‌کنند اما وجه تمایز محموله‌های اخیر، گسترده و زیاد بودن آنهاست.

مقام‌های عربستانی و اردنی هرگونه اظهارنظر دراین باره را رد می‌کنند اما یک روز پس از اینکه وزیر خارجه آمریکا ائتلاف مخالفان سوریه را به شرکت در نشست موسوم به دوستان سوریه در پایتخت ایتالیا فراخواند، این ائتلاف تغییر موضع داده و اعلام کرد که در نشست یادشده شرکت خواهد کرد.

این تغییر موضع در حالی صورت می‌گیرد که سه روز پیش ائتلاف یادشده در اعتراض به آنچه سکوت جامعه جهانی درقبال تحولات سوریه نامید، حضور خود در نشست رم را لغو کرده بود. احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف یادشده علت تغییر موضع جدید خود را فرصت‌های فراهم شده برای حمایت از ملت سوریه عنوان کرد. یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که جان کری در تماسی تلفنی با معاذ الخطیب وی را به شرکت در این نشست برانگیخته است.در نشست سابق گروه موسوم به دوستان سوریه در کویت، ائتلاف یادشده دعوت نشد و نیمی از کشورهای به رسمیت شناخته این ائتلاف در نشست مراکش در نشست کویت شرکت نکردند.

در این میان، وزیر خارجه روسیه با اشاره به تغییر موضع ائتلاف مخالفان سوریه برای سفر به مسکو، اعلام کرد که افراط گراها بر مخالفان سوریه حکومت و در روند گفت‌وگو کارشکنی می‌کنند.سرگئی لاوروف در کنفرانسی خبری با همتای هلندی خود در مسکو افزود: رادیکال‌ها و افراط‌گراهای حاکم بر آنچه ائتلاف مخالفان سوریه نامیده می‌شود، به راه‌حل نظامی برای مشکل سوریه دل بسته‌اند و در هرگونه ابتکار عمل برای آغاز گفت‌وگوها کارشکنی می‌کنند. وی تأکید کرد که دستگاه دیپلماسی روسیه اما تسلیم نخواهد شد و هرچند نمی‌توان به نیابت از سوری‌ها مشکلاتشان را حل کرد اما تماس‌های مسکو با دیگر پایتخت‌ها احتمالا بر طرف‌های سوری تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 203233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز