گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه ائتلاف مخالفان سوریه به‌صورت مشروط دولت کنونی را برای بازسازی ساختار کشور پذیرفت، روسیه هم از به گردش درآمدن چرخ حل و فصل سیاسی بحران سوریه خبر داد و افزود که تمام تلاش خود را برای تماس مستقیم دولت و مخالفان به‌کار خواهد گرفت.

احمد معاذ الخطیب

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، رهبر ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که دولت کنونی در سوریه درصورتی که بشار اسد رئیس‌جمهور اختیارات کاملی به آن برای بازسازی ساختار کشور بدهد، مورد پذیرش مخالفان خواهد بود و می‌تواند بخش اعظم مشکلات کشور را حل و فصل کند.

احمد معاذ الخطیب در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اما همان پیش شرط سابق ائتلاف متبوع خود را تکرار کرد و بر ضرورت کناره‌گیری اسد از قدرت هم پای‌فشرد تا بدین‌ترتیب گام رو به جلویش باز هم شکننده بماند. وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده که در میان اعضای ائتلاف مخالفان اختلاف نظری درباره کناره گرفتن رئیس‌جمهور وجود ندارد اما کیفیت کناره‌گیری یک‌شبه ‌صورت نمی‌گیرد.

در عرصه بین‌المللی، وزیر خارجه روسیه پس از بازگشت از اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل و پیش از شرکت در همایش اعراب و روسیه در مسکو، تصریح کرد که حل و فصل منازعات سوریه روندی رو به جلو یافته و کم کم از نقطه جمود فاصله گرفته است. سرگئی لاوروف تصریح کرد که گزینه گفت‌وگو حتی در اظهارات افرادی که برگزاری چنین مذاکراتی را به کناره‌گرفتن رئیس‌جمهور مشروط می‌کردند هم تبدیل به اولویت اول شده است.

وی تأکید کرد: مهم‌تر از پیش شرط‌ها اصل مذاکره است که هر دوطرف آن را پذیرفته‌اند. لاوروف پس از این اظهارات، دیروز پس از نخستین همایش کشورهای عربی و روسیه در مسکو اعلام کرد که هر دو طرف بر ضرورت حل و فصل سیاسی این موضوع توافق دارند. وی اما هشدار داد که ادامه منازعات نظامی در سوریه، راهی به سوی نابودی هر دو طرف خواهد بود.

این مقام روس وعده داد که مسکو تمامی ابزارهای اتحادیه عرب و روسیه را برای انجام تماس‌های مستقیم میان دولت سوریه و مخالفان به‌کار خواهد گرفت. در این میان، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده از تور اروپایی - آسیایی وزیر خارجه آمریکا خبر داد که در آن قرار است با مقام‌های 9کشور درباره بحران خاورمیانه و مشخصا سوریه، فلسطین و افغانستان به رایزنی بپردازد. جان کری قرار است از انگلیس تور اروپایی خود را آغاز کند و پس از دیدار با مقام‌های آلمان، فرانسه و ایتالیا وارد خاورمیانه شود تا در آنجا هم با مقام‌های ترکیه، مصر، عربستان، امارات و قطر دیدار کند.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در ایتالیا با اعضای ائتلاف مخالفان سوریه دیدار کند. این نخستین دیدار جان کری و دومین دیدار یک مقام آمریکایی در این سطح با اعضای ائتلاف مخالفان سوریه است. پیش از این، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان با معاذ الخطیب دیدار کرده بود. اما در عرصه میدانی، یک روز پس از فرودآمدن سه خمپاره دست‌ساز در نزدیکی یکی از کاخ‌های ریاست‌جمهوری، خمپاره‌ای هم ساختمان فرماندهی ملی حزب بعث حاکم در سوریه را هدف گرفت.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، سه خمپاره در نزدیکی کاخ تشرین سقوط کرد و خساراتی نداشت. بشار اسد بیشتر دیدارهای خود را در دو کاخ الروضه و الشعب برگزار می‌کند و از مدت زمانی طولانی تابه‌حال در کاخ تشرین حاضر نمی‌شود. گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد هم اعلام کرد که قصد هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله در داخل لبنان را دارد.

کد خبر 202399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز