سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا برخلاف میل انگلیس و فرانسه با مسلح کردن مخالفان سوریه مخالفت کرد و به تمدید تحریم‌های دولت سوریه اکتفا نمود. مقامات اروپا همچنین در این نشست، از گفت‌وگوی دولت و مخالفان سوریه استقبال کردند.

سوریه

مقام‌های روسیه نیز دیروز از جدی‌تر شدن گزینه گفت‌وگوی دولت و مخالفان سخن راندند و مقام‌های دمشق هم از تغییر تمام اعضای کادر رهبری حزب بعث خبر دادند.به نوشته سایت ای‌یوآبزرور، دو روز پیش در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی تمدید یا لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه، تقریبا ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس تنها فردی بود که بر طبل ضرورت مسلح کردن مخالفان سوریه می‌کوبید و خواستار ارسال سلاح بیشتر به مخالفان بود، اما در مقابل، کشورهای متعددی بودند که یا با این امر مخالف بودند یا درباره آن بدبین بودند. آلمان، بلژیک، سوئد، بلغارستان، قبرس، رومانی و اسپانیا جزو کشورهایی بودند که ضمن مخالفت با ارسال سلاح، بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی تأکید می‌کردند.

علاوه بر اینها، جمهوری چک، ایرلند، لیتوانی، لوکزامبورگ و لهستان هم نسبت به ارسال سلاح و تبعات آن بدبین بودند. بالاخره وزیر خارجه انگلیس با همکاری همتای فرانسوی‌اش، به هر ضرب و زوری که بود توانست اتحادیه اروپا را به اصلاح مصوبه منع ارسال سلاح به مخالفان برای مدتی سه ماهه قانع سازد. تفسیر عبارت ارسال امکانات و ابزارهای غیرکشنده هم به 24کشور عضو این اتحادیه با وجود تنوع مصالح و منافع خارجی‌شان سپرده شد تا این کشورها در موضوع سلاح آزادانه رفتار کنند.

در بیانیه پایانی اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأکید شده است که وزرای خارجه درباره اصلاح مصوبه ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه به توافق رسیدند و تنها از مخالفان از طریق ابزارهای غیرکشنده و ارائه کمک‌های فناوری حمایت خواهند کرد. اروپایی‌ها همچنین تأکید کردند که درصورت نیاز در سیستم تحریم‌ها برای حمایت از مخالفان تجدیدنظر خواهند کرد.

دوربین‌های دید در شب، سیستم‌های ارتباطی، پوشاک ضد‌گلوله و آموزش نظامی مخالفان جزو مواردی است که غیرکشنده تلقی نمی‌شود.اما در داخل سوریه، روزنامه لبنانی السفیر نوشت که طی روزهای آینده کنگره ملی حزب بعث با هدف تغییر ریشه‌ای در رهبری کنونی آن‌،که مرکب از 13عضو است، برگزار شود. براساس برخی منابع آگاه، قرار است تمامی اعضای کادر رهبری حزب بعث تغییر یابند و به جای آنها افرادی جوان به عضویت درآیند. مسن‌ترین فرد و قدیمی‌ترین عضو این کادر رهبری، فاروق الشرع معاون 76ساله رئیس‌جمهور است.

مدت برگزاری این کنگره یک روز خواهد بود و قرار است بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه طبق معمول در آن سخنرانی کند.در این میان، روسیه از پیدا شدن بارقه‌های امید برای پایان دادن به بحران سوریه خبر داد و اعلام کرد که اکنون درباره مذاکره‌کننده مورد قبول و مکان برگزاری گفت‌وگوها سخن می‌رود. سرگئی لاوروف تأکید کرد که در مرحله کنونی مهم‌ترین مسئله مغتنم شمردن فرصت فراهم شده از سوی دو طرف برای شروع گفت‌وگوهایی است که در غیراین صورت، نمی‌توان میزان واقع‌گرایی دو طرف درباره گفت‌وگو را ارزیابی کرد. اما میخاییل بوگدانف معاون لاوروف با اشاره به اینکه روسیه تاکنون درخواستی درباره سفر اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه دریافت نکرده، افزود: ولید المعلم وزیر خارجه سوریه قرار است یک هفته دیگر وارد مسکو شود و انتظار می‌رود معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوریه هم اول‌ماه مارس آینده راهی روسیه شود.

کد خبر 202197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز