دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از میان گزینه‌های پرتعداد اکران نوروزی در نهایت چه فیلم‌هایی برای مهم‌ترین موعد اکران سال انتخاب می‌شوند؟

سینما-فیلم رسوایی

برای پاسخ به این سؤال باید منتظر نتیجه نهایی مذاکرات صاحبان فیلم‌ها با سینماداران و ثبت‌ قرارداد در شورای صنفی شد. البته اولین شرط، داشتن پروانه نمایش دائمی است چون به گفته معاون اداره نظارت و ارزشیابی، فیلم‌های حاضر در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر تنها دارای پروانه نمایش موقت بوده‌اند و همه فیلم‌ها برای اکران عمومی باید پروانه نمایش دائمی دریافت کنند.

اما از میان فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد بیشتر مورد توجه سینماداران قرار گرفته‌اند می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد: «رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)، «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی)، «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور)، «حوض نقاشی» (مازیار میری)، «چه خوبه که برگشتی» (داریوش مهرجویی)، «رژیم طلایی»(رضا سبحانی) و «تهران 1500» (بهرام عظیمی‌پور). از میان این فیلم‌ها در حال حاضر تنها برف روی کاج‌ها و پل‌چوبی پروانه نمایش برای اکران عمومی دارند؛ فیلم‌هایی که قرار بود امسال اکران شوند ولی اکرانشان به دلیل برخی مخالفت‌ها به تعویق افتاد. رسوایی ده‌نمکی را هم از همین حالا باید پرامیدترین گزینه اکران نوروزی دانست که سینماداران هم روی فروش میلیاردی‌اش حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. این در حالی است که در ایام برگزاری جشنواره، رسوایی در کسب محبوبیت مردمی از فیلم‌های حوض‌نقاشی و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند عقب ماند ولی کارشناسان اکران می‌گویند تماشاگر جشنواره بامخاطب عام سینما‌رو تفاوت‌های محسوسی دارد و الزاما نمی‌شود روی میزان استقبال از فیلم‌ها در ایام جشنواره برای اکران عمومی حساب باز کرد. حوض‌نقاشی به عنوان محبوب‌ترین فیلم جشنواره از نگاه مردم گزینه حوزه هنری برای اکران در گروه سینمایی آزادی است. این در حالی است که ترکیب فعلی شورای صنفی، اختلافات زیادی با مدیران حوزه هنری و سینماگرانی که با این نهاد همکاری می‌کنند، دارد؛ اختلاف‌هایی که نوروز امسال مانع از اکران فیلم‌ «بوسیدن روی ماه» شد و از همان زمان هم حاشیه‌های اکران کلید خورد. به همین دلیل برخی از اهالی سینما اعتقاد دارند که شورای صنفی باید موضع ‌تعاملی با حوزه هنری داشته باشد و برای اکران نوروزی محبوب‌ترین فیلم جشنواره از نگاه مردم سنگ‌اندازی نکند. البته سال گذشته بهانه‌ شورای صنفی صادرنشدن پروانه نمایش بوسیدن روی ماه بود.امسال ترکیب شورای صنفی تغییراتی هم کرده است تا احتمال صدور پروانه نمایش برای فیلم حوض نقاشی افزایش پیدا کند. اما دیگر گزینه اکران نوروزی که به نظر می‌رسد اکرانش تا حدودی قطعی شده فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند است که به همراه حوض‌نقاشی فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره اعلام شد و کارشناسان اکران، برای این فیلم گیشه پررونقی را پیش‌بینی می‌کنند.

اکران پل چوبی به‌عنوان نخستین فیلم نوروز 92قطعی شد. علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب گفت: این فیلم از 16اسفند در گروه سینمایی قدس اکران خواهد شد. پل چوبی به کارگردانی مهدی کرم‌پور سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در آن بهرام رادان، مهناز افشار، هدیه تهرانی، مهران مدیری، آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی و برزو ارجمند به ایفای نقش ‌پرداخته اند.

فیلم سینمایی رژیم طلایی به کارگردانی رضا سبحانی هم قرار است نوروز 92 در گروه عصر جدید روی پرده برود. پروانه نمایش این فیلم سینمایی که مضمونی اجتماعی و طنز دارد، پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر صادر شده و براساس آنچه تهیه‌کنندگانش گفته‌اند باید تقریبا اکرانش در عید نوروز را قطعی دانست. حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی تهیه‌کنندگان رژیم طلایی هستند که خودشان مدیریت سینمای سرگروه عصر جدید را برعهده دارند و طبیعتا اکران فیلم در این سرگروه بدون مشکل خاصی خواهد بود. این فیلم که مضمونی طنز در فضای اجتماعی دارد، به موضوع مهریه‌های سنگین و غیرمعقول می‌پردازد. مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی بازیگران اصلی رژیم طلایی هستند.

کارگردان آقای الف نیز از اکران قطعی این فیلم سه‌بعدی سینمای ایران برای نوروز92 خبر داد. علی عطشانی درباره شرایط اکران فیلم جدیدش به مهر گفت: پس از نمایش این فیلم در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و دریافت بازتاب‌هایی از نمایش آن، در نظر داریم حدود هشت‌دقیقه از آقای الف را برای اکران عمومی کم کنیم. وی افزود: این فیلم اولین اکران قطعی نوروز92 است که پخش آن نیز بر عهده بنیاد سینمایی فارابی است. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده آقای الف در سینماهای آزادی، فرهنگ و ایوان شمس روی پرده می‌رود. عطشانی ادامه داد: همچنین فیلم به طور همزمان در سینما هویزه مشهد اکران می‌شود. این سالن‌ها تجهیزات و عینک‌های نمایش این فیلم سه بعدی را در اختیار دارند، اما در نظر داریم برای اکران آقای الف در شهرستان‌ها به طور دوره‌ای این فیلم را در هر شهری با تجهیز امکانات لازم اکران کنیم. آقای الف به عنوان اولین فیلم سه‌بعدی سینمای ایران در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد. همچنین علی عطشانی کارگردان و بابک محقق طراح سه بعدی فیلم نیز در مراسم افتتاحیه این رویداد توسط عباسیان، دبیر جشنواره تقدیر شدند. در این فیلم پوریا پورسرخ ایفای نقش آقای الف شخصیت اصلی داستان را برعهده دارد و لیلا اوتادی، مهران رجبی و خشایار راد هم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کد خبر 201886

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز