گروه ادب و هنر: با پایان سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر آنچه این روزها مورد توجه اهالی سینما قرار گرفته، چشم‌انداز اقتصادی اکران سال 92 با توجه به فیلم‌های جشنواره است.

سینما - فیلم استرداد

فیلم‌های به‌نمایش درآمده در سی‌‌ویکمین جشنواره فیلم فجر جدای از ویژگی‌ها و شاخصه‌های متفاوتی که با یکدیگر داشتند، اغلب‌شان از یک نظر به هم شبیه بودند؛ بیشتر این فیلم‌ها فاقد توانایی جذب مخاطب گسترده هستند. در واقع اگر ملاک را بر فیلم‌های جشنواره بگذاریم در گیشه 92 نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که فیلم «رسوایی» ساخته مسعود ده‌نمکی به گیشه‌ای چند میلیاردی دست‌پیدا خواهد کرد. کارشناسان اکران برای فیلم‌هایی چون «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده) و «حوض نقاشی» (مازیار میری) که آثار محبوب تماشاگران جشنواره نیز بودند گیشه پررونقی پیش‌بینی کرده‌اند؛ ضمن اینکه فیلم‌هایی چون «گناهکاران» (فرامرز قریبیان) «دربند» (پرویز شهبازی) و «دهلیز» (بهروز شعیبی) هم در تهران احتمالاً با استقبال تماشاگران مواجه خواهند شد. از این نمونه‌های انگشت‌شمار که بگذریم می‌رسیم به فیلم‌هایی که قابلیت جذب مخاطب گسترده را ندارند و متأسفانه تعداد این فیلم‌ها بسیار زیاد است.

پرهزینه‌های غیرجذاب

در جشنواره امسال تولیدات فاخر و پرهزینه‌ای حضور داشتند که بعید به نظر می‌رسد جز احتمالا «استرداد» (علی غفاری) بقیه بتوانند در گیشه‌ 92 حرفی برای گفتن داشته باشند. استرداد که فیلم برگزیده جشنواره هم شد از‌جمله تولیدات فاخر ‌فارابی است که ساخت و پرداخت استانداردی دارد و با توجه به حضور بازیگران شاخص در آن و فضای متفاوت فیلم شاید بتواند مورد توجه سینماروهای سال آینده واقع شود.مشکل این فیلم‌ هم فیلمنامه آن است که به علت کمبود مصالح داستانی تماشاگر را قدری خسته می‌کند.

جدای از این فیلم، فیلم «عقاب صحرا» (مهرداد خوشبخت) با وجود زمینه تاریخی‌اش و تلاش کارگردان برای رسیدن به پرداختی متفاوت نمی‌‌تواند خیلی گزینه جذابی برای سینماروها باشد. نکته عجیب عقاب صحرا این است که با وجود هزینه میلیاردی‌اش، فاقد بازیگر شاخص و اصطلاحاً «چهره» است.

«برلین منفی هفت» (رامتین لوافی‌پور) دیگر تولید فاخر امسال است که در مجموع اثری متوسط و معمولی است و بعید به نظر می‌رسد بتواند توفیقی در گیشه کسب کند؛ همچنان که «فرزند چهارم» هم شاید تنها با حضور مهدی هاشمی، حامد بهداد و مهتاب کرامتی بتواند مخاطبی برای خود دست و پا کند ولی خود فیلم فاقد جذابیت و مؤلفه‌های جذب مخاطب است و احتمالاً با پشت‌سر‌گذاشتن روزهای اول اکرانش دچار ریزش مخاطب خواهد شد.

میان تولیدات پرهزینه امسال فیلمی چون «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمد هادی کریمی) هم حضور دارد که اثری در ژانر وحشت است و بازیگران مطرح زیادی در آن حضور یافته‌اند ولی خود فیلم تبدیل به یک کمدی ناخواسته شده و با پرداخت ضعیفش، بخت چندانی برای گیشه سال 92 ندارد.

هنری اما کم‌مخاطب

برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره مثل «قاعده تصادف» (بهنام بهزادی)، «آسمان زر کم‌عمق» (بهرام توکلی) و «کلاس هنرپیشگی» (علیرضا داوودنژاد) که جزو آثاری بودند که مورد توجه منتقدان و تماشاگران جشنواره قرار گرفتند، شاید به لحاظ ساختاری آثاری قابل توجه باشند ولی در اکران عمومی بعید است مورد توجه قرار گیرند. کنار این فیلم‌ها می‌توان از «آفتاب، مهتاب زمین» (علی‌ قوی‌تن)، «تاج‌محل» (دانش اقباشاوی) و «گهواره‌ای برای مادر» (پناه‌برخدا رضایی) نیز نام برد که بعید به‌نظر می‌رسد بتوان برایشان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در گیشه متصور شد.

ابراز نگرانی رئیس انجمن سینماداران

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نسبت به وضعیت اکران سال92 ابراز نگرانی کرد. به گفته اشرفی تنها فیلم‌های رسوایی، دهلیز، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، دربند، استرداد، حوض نقاشی و گناهکاران به همراه یکی دو فیلم دیگر که در جشنواره مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند، برای اکران 92 بخت موفقیت دارند.

مدیر سینما ماندانا در ادامه می‌گوید: با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره امسال به نمایش درآمده، به‌نظر می‌رسد برای اکران سال92 جز چند پدیده و استثنا، نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم و با توجه به اینکه در سال 91 ریزش تماشاگران سینما شدت نگران‌کننده‌ای داشت،‌ در صورت تداوم این وضعیت در اکران92، معلوم نیست چه اتفاقاتی در انتظار سینماداران خواهد بود. رئیس انجمن سینماداران لحن محتاط و محافظه‌کارانه‌ فیلم‌های جشنواره را یکی از دلایل کاهش احتمالی مخاطب در سال92 می‌داند.

کد خبر 201548

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز