یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان جشنواره فیلم فجر، توجه علاقه‌مندان سینما به اکران فیلم‌های تازه معطوف شده است.

سینما - فیلم پله آخر

البته نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد که سینماروها استقبال چندانی از اکران آخر سال نکرده‌اند. میان فیلم‌های تازه اکران‌شده تنها «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا با استقبال نسبی مخاطبان همراه شده است؛ فیلمی که علی مصفا و لیلا حاتمی بازیگران اصلی‌اش هستند. پله آخر اقتباسی از داستان «مردگان» نوشته جیمز جویس است و مصفا برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را از سی‌امین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد؛ هرچند پله آخر برداشتی بسیار آزاد از داستان جویس است و شباهت چندانی به مردگان ندارد. فیلم پله آخر داستان سرراستی ندارد و اینکه میان کارهای تازه اکران‌شده با استقبال بیشتری مواجه شده، نکته جالب‌توجهی محسوب می‌شود. این فیلم قرار بود قبل از فیلم «من و زیبا» در گروه آزادی اکران شود ولی مناقشات حوزه اکران باعث شد این فیلم در زمان مناسب به‌نمایش عمومی درنیاید. از میان 12 فیلمی که هم‌اکنون روی پرده هستند، درمجموع فروش فیلم «من مادر هستم» همچنان در صدر جدول گیشه قرار دارد؛ فیلمی که درمجموع فروش اکران تهران و شهرستانش به رقمی نزدیک به یک میلیارد و 900 هزار تومان رسیده است. بعد از من مادر هستم، فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» قرار دارد که مجموع فروشش از یک میلیارد تومان گذر کرده است.

فیلمی که کمتر کسی انتظار داشت بتواند به گیشه قابل قبولی دست‌یابد «دزدان خیابان جردن» است. اولین ساخته وحید اسلامی فیلمی کمدی است که رضا شفیعی‌جم در آن نقش اصلی را بازی کرده است. فیلم دزدان خیابان جردن جزو آثاری است که به جریان کمدی‌ای تعلق دارد که انگار با چند سال تأخیر روی پرده سینماها آمده است. این فیلم در ایام برگزاری جشنواره فجر اکران عمومی شد و با وجود همزمانی با مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور، کارکرد بدی در گیشه نداشته است. از بین فیلم‌های تازه اکران‌شده جز فیلم پله آخر، بقیه فیلم‌ها فروش پایینی داشته‌اند. «آدم آهنی» که برای مخاطب کودک ساخته شده و علی صادقی بازیگر اصلی‌اش است در روزهای اول اکرانش به فروش خوبی دست پیدا نکرده است.

«یک سطر واقعیت» ساخته علی وزیریان نیز که اثری اجتماعی درباره یک زوج روزنامه‌نگار است که دچار مشکلاتی می‌شوند، با بازی حسین یاری و مهراوه شریفی‌نیا وضعیت جالب‌توجهی در گیشه ندارد. «کریستال» ساخته محسن محسنی‌نسب نیز ازجمله فیلم‌هایی است که پس از مدت‌ها در نوبت اکران ماندن، سرانجام در آخرین فصل اکران 91 روی پرده سینماها آمده است. کریستال هم متعلق به جریانی است که سال‌هاست دوره‌اش در سینمای ایران سرآمده است.

«اینجا آخر دنیاست» هم مثل کریستال پس از مدت‌ها انتظار روی پرده سینماها آمده و در انتهای جدول گیشه قرار گرفته است. معمولا در این موقع سال، فیلم‌هایی روی پرده سینماها می‌آیند که از کمترین میزان جذابیت برای مخاطبان برخوردارند؛ ضمن اینکه پس از برگزاری جشنواره فجر، فضای عمومی جامعه قدری از سینما اشباع می‌شود. درواقع اکران آخر سال را می‌توان یک آنتراکت تا زمان رسیدن به بهترین فصل نمایش عمومی فیلم‌ها، یعنی اکران نوروزی ارزیابی کرد.

کد خبر 201717

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز