همشهری آنلاین: عیدانه 70 و 90 هزار تومانی دولت به مردم، پیش فروش علی‌الحساب یک میلیون تومانی سکه، شکایت بخش خصوصی از بانک مرکزی، افزایش هزینه ساخت مسکن و توزیع 70 هزار تن مرغ در کشور از اخبار مهم اقتصادی در هفته اخیر بودند.

سکه

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بیش از 73 میلیون ایرانی کمک اقتصادی شب عید را دریافت می‌کنند، گفت: اول اسفندماه کمک اقتصادی 70 هزار تومان به ازای هر نفر و 90 هزار تومانی به اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی افزود: براساس توافق دولت و مجلس، کمک اقتصادی به اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 20 هزار تومان بیشتر از سایر اقشار جامعه خواهد بود.

همچنین مهر گزارش داد که براساس اطلاعات رسیده، احتمال واریز همزمان عیدانه 70 و 90 هزار تومانی دولت و مجلس به مردم و یارانه نقدی اسفندماه امسال (45 هزار و 500 تومانی به زاری هر نفر) در دهه اول آخرین ماه زمستان وجود دارد.

در این صورت، به حساب خانوار دو نفره 231 هزار تومان، خانوار سه نفره 346 هزار و 500 تومان، خانوار چهار نفره 462 هزار تومان، خانوار پنج نفره 577 هزار و 500 تومان، خانوار شش نفره 693 هزار تومان، خانوار 7 نفره 808 هزار و 500 تومان، خانوار 8 نفره 924 هزار تومان ، خانوار 9 نفره یک میلیون و 39 هزار و 500 تومان و خانوار 10 نفره یک میلیون و 155 هزار تومان واریز خواهد شد.

قیمت پیش فروش غیر قطعی سکه؛ یک میلیون تومان

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جزئیات طرح جدید پیش فروش سکه از ابتدای اسفندماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: از یکم اسفندماه سال جاری هر قطعه سکه پیش فروشی به قیمت علی الحساب 1 میلیون تومان آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: قیمت اصلی سکه بر اساس پیش بینی سود متعارف و نرخ تورم، در 6 ماه آینده تعیین می‌شود. بهمنی با اعلام اینکه در این مرحله پیش فروش سکه به صورت 6 ماهه خواهد بود، تصریح کرد: در صورت وجود تقاضا، بانک مرکزی پیش فروش را برای مدت بیشتری در نظر خواهد گرفت.

وی بیان داشت: مبلغ 1 میلیون تومان برای هر قطعه سکه در زمان پیش ‌فروش به صورت علی‌ الحساب است و در زمان تحویل مابقی قیمت آن که قطعا کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود تعیین و از خریدار اخذ می‌شود.

به گزارش مهر، دور جدید پیش‌فروش سکه از اول اسفندماه در شعب منتخب بانک ملی آغاز خواهد شد که در این مرحله هر فرد می‌تواند تا سقف 10 سکه پیش‌خرید کند. دوره تحویل سکه‌‌ها از زمان ثبت‌نام فعلا 6 ماهه تعیین شده و متناسب با میزان استقبال امکان افزایش طول دوره به 8 ماه را دارد. سود در نظر گرفته شده برای این 6 ماه به صورت علی‌الحساب 18 درصد تعیین شده است. قیمت سکه در این دوره علی‌الحساب یک میلیون تومان خواهد بود و در زمان تحویل سکه که شش ماه پس از پیش‌خرید خواهد بود، 18 درصد نسبت به قیمت روز سکه به خریدار تخفیف داده و پس از کسر این مقدار، مابقی قیمت دریافت می‌شود.

خریدارانی که پیش از سررسید 6 ماهه از تحویل سکه انصراف دهند، مبلغ پرداختی خود را دریافت خواهند کرد حتی اگر قیمت زمان استرداد به کمتر از یک میلیون تومان رسیده باشد. در همین حال، 6 درصد مبلغ قطعی سکه در زمان تحویل نیز مالیات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.

شکایت بخش خصوصی از بانک مرکزی

فعالان اقتصادی در واکنش به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازپرداخت تسهیلات صندوق ذخیره ارزی که با نرخ ارز مرجع 900 تا 1226 تومانی دریافت کرده‌اند و حال مجبورند به نرخ مرکز مبادلات بازپرداخت کنند، به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند.

در اطلاعیه‌ای که انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی خطاب به تمامی فعالان اقتصادی صادر کرده، از آنها درخواست کرده که اگر به زعم خود با بی‌عدالتی در اجرای این بخشنامه مواجه هستند، خواسته خود را به صورت مکتوب تحویل دهند تا از طریق اداری، قانونی و حقوقی به مقامات مسئول و دیوان عدالت اداری ارجاع شود.

افزایش هزینه های ساخت مسکن

براساس گزارش مهر، در ماه‌های اخیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی منجر به این شد که هزینه ساخت و ساز افزایش پیدا کند و برخی از مالکان در بافت های فرسوده توان مالی کمتری برای ساخت و ساز داشته باشند؛ به همین جهت بازار مشارکت درساخت رونق بیشتری پیدا کرده است.

در حال حاضر ساخت یک آپارتمان 5 واحدی در زمینی به متراژ 210 مترمربع در منطقه متوسط در شهر تهران حدود یک میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد که برای مالکان بافت فرسوده، رقم بسیار بالایی محسوب می شود. بنابراین مالکان به دنبال این هستند که با سازنده ای با شرایط مناسب تر پیدا کنند.

براین اساس برخی از سازندگان به دلیل سود بالای آپارتمان سازی، حتی رقم ودیعه مالکان خانه های کلنگی را هم می‌پردازند تا مالکان در طول مدت ساخت در واحد دیگری ساکن شوند.

در واقع افزایش هزینه‌ها در این بخش موجب شده است که برخی از سازندگان با سودهای کلانی مواجه شوند و بخشی از سازندگان خرد هم به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی از بازار خارج شوند.

قرارداد اولیه گازی ایران-عراق امضا شد

همچنین در این هفته جواد اوجی معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید گاز ایران در سالجاری، اعلام کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به 130 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه های کشور و به مبادی مصرف انتقال داده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه در برخی از روزهای زمستان امسال مصرف روزانه گاز ایران حتی به مرز 600 میلیون مترمکعب هم نزدیک شده است، تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر 71 نیروگاه، نزدیک به 14 هزار روستا، 950 شهر و بیش از 51 هزار و 200 کارخانه و صنعت بزرگ به شبکه گاز متصل هستند.

معاون وزیر نفت همچنین از امضای قرارداد اولیه صادرات گاز ایران با وزارت نیروی عراق خبر داد و افزود: بر اساس این توافق دوجانبه گاز ایران باید تا تابستان سال آینده به عراق صادر شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قرار است گاز صادراتی ایران به عراق از منطقه ایلام به 2 نیروگاه برق المنصوره و بغداد انتقال داده شود، اظهار داشت: در فاز اول روزانه 20 و در نهایت تا 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.

پای پارلمان‌نشینان به گرانی خودرو بازشد

بعد از مصوبه جنجال برانگیز دولت در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو و مبنا قرار گرفتن ارز مبادلاتی در این شیوه قیمتگذاری، اکنون پارلمان‌نشینان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برخی بندها از این مصوبه دارای اشکالات اساسی است و به کلی، حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در بازار را زیر پا می‌گذارد.

در واقع، در مصوبه اخیر دولت مبنی بر شیوه قیمتگذاری جدید خودرو، این گونه درج شده است که چنانچه خودروسازان، قیمت خودرو را بالاتر از نرخ بازار آزاد، قیمت‌گذاری کنند، باید مابه‌‎التفاوت قیمتی که لحاظ کرده‌اند با قیمت بازار آزاد را به خزانه واریز کنند. این در شرایطی است که این پول از جیب مردم خارج شده و به خزانه دولت واریز می‌شود و در واقع، انتفاعی برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت، ضمن اینکه برخی از افرادی که در جلسه خودروسازان با معاون اول رئیس‌جمهور که منجر به تصویب این مصوبه شد، حضور داشتند، اعلام می‌کنند که این مابه التفاوت مجدد به خودروسازان برمی‌گردد تا سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید داشته باشند.

این در شرایطی است که مصرف‌کنندگان خودرو که ماه‌ها است در بازار به دلیل کمبود عرضه برخی انواع خودرو از سوی خودروسازان به بهانه گران شدن قیمت، متضرر شده و قیمت‌های گزافی را برای خرید پرداخته‌اند، اکنون به این مصوبه دلخوش کرده بودند که آن هم، این طور از آب درآمد و حقوق آنها را به کلی زیر پا می‌گذارد.

توزیع 70 هزار تن مرغ در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز توزیع 70 هزار تن دیگر از ذخایر مرغ کشور خبرداد و گفت: این ذخایر به قیمت هر کیلوگرم 5100 تومان توزیع می‌شود، ضمن اینکه تلاش داریم با توزیع این ذخایر، قیمت مرغ گرم در روزهای آینده به 5200 تومان برسد.

حسن رادمرد در گفتگو با مهر در خصوص دلایل گرانی مجدد مرغ در بازار گفت: علت این گرانی، تاخیر در زمان جوجه‌ریزی و برنامه‌ریزی تولیدکنندگان برای تطبیق برداشت بعدی مرغ در ایام پایانی سال به دلیل انگیزه برای فروش مناسب‌تر و قیمت بالاتر بوده است.

وی افزود: میزان ذخایر مرغ کشور به 120 هزار تن می‌‎رسد که البته بخشی از این ذخایر نیز در حال افزایش است. بر این اساس، تاکنون 20 هزار تن از این ذخایر توزیع شده است؛ این در حالی است که 20 هزار تن از این ذخایر، از محل واردات و 100 هزار تن آن از محل مازاد تولید داخل بوده است.

کد خبر 201419
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز