گروه اقتصادی: با وجود تأکید بانک مرکزی بر کاهش قیمت سکه همزمان با آغاز دور جدید پیش‌فروش، کارشناسان گمانه‌زنی‌های متفاوتی در این‌باره دارند.

به گزارش همشهری بانک مرکزی پس از ماه‌ها سکوت در برابر قیمت‌های فزاینده سکه در بازار، سرانجام هفته گذشته به وعده خود جامه عمل پوشاند و از آغاز قریب‌الوقوع پیش‌فروش سکه در روزهای آتی خبر داد؛ برنامه‌ای که مسئولان بانک مرکزی نسبت به آن بسیار خوشبین هستند. از سوی دیگر بازار هم پس از اعلام این تصمیم رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده و در همین مدت کوتاه با کاهش‌ها و افزایش‌های جهشی و مقطعی مواجه شده است.

بانک مرکزی: بازار را سامان می‌دهیم

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأیید پیش فروش سکه به‌منظور جمع‌آوری نقدینگی برای تأمین مبلغ عیدانه، تصریح کرد: فعلاً‌ بانک مرکزی 10قطعه سکه را برای هر فرد درنظر گرفته است. محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آغاز پیش فروش سکه در اوایل اسفند، می‌گوید: به‌طور قطع پیش فروش سکه با قیمت کمی کمتر از قیمت روز برای شش‌ماه آینده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. بهمنی در این گفت‌وگو در ارتباط با اینکه آیا سکه هم‌اکنون در بازار حبابی شده است یا خیر نیز عنوان کرد: شاید گاهی اوقات به اتکای دلار قیمت سکه هم افزایش یا کاهش داشته باشد اما باید توجه کرد که سکه هم‌اکنون حباب چندانی ندارد.

محتاطانه وارد شده‌اند

یک کارشناس اقتصادی ورود بانک مرکزی به دور جدید پیش فروش را محتاطانه عنوان کرد و گفت: تعیین مبلغ یک میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب به این معنی است که بانک مرکزی تمام پیش‌بینی‌های قیمتی را در آینده مدنظر قرار داده و برای جلوگیری از ضرر و زیان، به‌صورت کاملا محتاطانه وارد این برنامه شده است. دکتر احمد میرمطهری خاطرنشان کرد: با وجود این به‌طور قطع اجرای چنین برنامه‌ای بر وضعیت فعلی بازار تأثیرگذار خواهد بود و می‌تواند مقادیر قابل‌توجهی از نقدینگی را جذب کند.

این بازار فقط جای ریسک‌گریزهاست

دکتر احمد حاتمی یزد درباره برنامه جدید بانک مرکزی معتقد است که این نهاد در حال حاضر برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده است که بازار پیش فروش فقط جای ریسک گریزها باشد. این کارشناس اقتصادی بر این باور است که قیمت علی‌الحساب نمی‌تواند مطلوبیت بالایی را برای تمام صاحبان نقدینگی به همراه داشته باشد و فقط عده اندکی از متقاضیان به این سمت خواهند آمد. به همین علت سیاست جدید پیش فروش تأثیر چندانی را بر قیمت‌ها در بازار نخواهد گذاشت.

کاهش قیمت‌ها قطعی است

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم خاطرنشان کرد: مسلما با افزایش عرضه سکه توسط بانک مرکزی حباب قیمتی خالی و نرخ‌های بازار متعادل می‌شود. فرید ضیاءالملکی البته نوسانات قیمت جهانی طلا در تعیین قیمت سکه را بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: اقدامات و برنامه‌های فعلی به شرطی زمینه کاهش قیمت سکه را فراهم می‌کند که قیمت اونس در بازارهای جهانی نوسانات شدید و رو به بالایی نداشته باشد.

کد خبر 201692
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز