گروه اقتصادی- رضا کربلایی: رئیس‌کل بانک مرکزی هم سیاست پیش‌فروش سکه را تغییر داد و با درس گرفتن از سازوکار پیش‌فروش خودرو اعلام کرد: قیمت پیش‌فروش هر قطعه سکه به‌طور علی‌الحساب یک میلیون تومان است و قیمت نهایی را موقع تحویل اعلام می‌کنیم.

اظهارنظر محمود بهمنی نشان می‌دهد که بانک مرکزی مطمئن است که قیمت سکه در سال آینده کاهش نخواهد یافت اما مشخص نیست که درصورت افت شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی به هر دلیل دور از انتظار و پیش‌بینی، آیا قیمت سکه‌های پیش‌فروش شده از سوی بانک مرکزی کاهش خواهد یافت؟

همزمان با تغییر ابهام‌برانگیز روش پیش‌فروش قطعی سکه و عدم‌قطعیت در تعیین نرخ آن، یک عضو کمیته بانکداری بدون ربای بانک مرکزی اعلام کرد: این تصمیم ابهام شرعی دارد. به گفته سیدعباس موسویان، اگر منظور بانک مرکزی قرارداد سلف باشد، از نظر شرعی اشکال دارد؛ چرا که در این قراردادها مبالغ یکجا و به‌صورت نقدی تحویل داده می‌شود. بهاءالدین حسینی هاشمی از مدیران سابق شبکه بانکی در گفت‌وگو با همشهری هم این نظر را تأیید می‌کند و پیش‌فروش سکه در قالب قرارداد سلف با قیمت علی‌الحساب را مبهم می‌داند.

به گزارش خبرنگار ما، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: از روز نخست اسفندماه سال‌جاری برنامه پیش‌فروش سکه به ارزش یک میلیون تومان به ازای هر قطعه به‌صورت علی‌الحساب آغاز خواهد شد و قیمت اصلی سکه براساس پیش‌بینی سود متعارف و نرخ تورم، در شش‌‌ماه آینده تعیین می‌شود.بهمنی با اعلام اینکه در این مرحله پیش‌فروش سکه به‌صورت شش‌ماهه خواهد بود، تصریح کرد: درصورت وجود تقاضا، بانک مرکزی پیش‌فروش را برای مدت بیشتری درنظر خواهد گرفت.

ابهامات شرعی دور جدید پیش‌فروش سکه

عضو کمیته بانکداری بدون ربا با بیان اینکه برخی ابهامات شرعی درباره پیش‌فروش مرحله جدید سکه (به‌صورت علی‌الحساب و نه قیمت قطعی) وجود دارد، گفت: نمی‌توان در قرارداد سلف بخشی را امروز و بخشی را در آینده تحویل گرفت. به گزارش مهر، سیدعباس‌موسویان اظهار داشت:

واقعیت این است که در پیش‌فروش سکه مطلب خیلی شفاف نیست و رئیس‌کل بانک مرکزی هم به‌صورت مبهم و مجمل مباحث را مطرح کردند و در ماهیت قرارداد و اینکه چگونه انجام شود، چه مقدار بگیرند و چقدر در آینده باشد، ابهام وجود دارد. وی افزود: اما اگر قرارداد دیگری مدنظر بانک مرکزی باشد، هنوز مشخص نیست و تا به امروز توضیحات بانک مرکزی درباره پیش‌فروش سکه و دریافت علی‌الحساب کافی نبوده است.

عضو کمیته بانکداری بدون ربا افزود: دور جدیدی که بانک مرکزی پیش‌فروش سکه را مدنظر قرار داده، با دوره‌های قبلی تفاوت دارد و هنوز از شفافیت لازم برخوردار نیست اما من به‌صورت کلی موافق پیش‌فروش سکه نیستم. موسویان با تأکید بر اینکه بانک مرکزی اشکالات پیش‌فروش‌های قبلی را تاحدودی برطرف کرده است، اظهار داشت: فردا در جلسه شورای فقهی بانک مرکزی این موضوع مطرح می‌شود و در آنجا باید ابعاد مختلف کار روشن شود.

کد خبر 201217
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز