رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه سه نوع گلسنگ وجود دارد که از یک گونه‌ آن حدود 100مورد و از گونه‌ای دیگر بیش از 230مورد در آرامگاه کورش دیده شده، گفت: مرمت سنگ‌های آرامگاه کورش با سیمان باعث رشد گونه‌‌ای از گلسنگ‌ها شده است.

kouroush

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دومین روز از برگزاری دهمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی - فرهنگی و تزیینات وابسته به معماری که ظهر چهارشنبه در موزه ملی ایران برگزار شد، درباره تحقیقات انجام شده روی گلسنگ‌های موجود در آثار تاریخی گفت: گلسنگ‌ها موجوداتی هستند که از قارچ و جلبک تشکیل می‌شوند و شکل‌های متفاوتی دارند. این موجودات در شرایط سخت، بدون درخت و جانور زندگی می‌کنند.

پریسا محمدی گفت: یک نوع گلسنگ بسیار خطرناک وجود دارد که می‌تواند سنگ را تخریب کند و اولین‌بار در سال 2003 شناسایی شد که حدود 90مورد از آن در قسمت شمال آرامگاه کورش گزارش شده است.وی افزود: این نوع گلسنگ فقط روی بناهای سنگی تاریخی رشد می‌کند. اکنون نیز خراش‌ها و خوردگی‌هایی روی سنگ‌های آرامگاه کورش دیده می‌شود.

همچنین گونه اول گلسنگ‌ها تقریبا در همه جای آرامگاه و به‌ویژه در بخش‌هایی که با سیمان مرمت شده‌اند دیده می‌شود. محمدی مرمت سنگ‌ها با استفاده از سیمان را باعث رشد گونه‌های جدید گلسنگ در آثار باستانی دانست و گفت: بهتر است مرمتگران بخش‌هایی از یک اثر را که مرمت می‌کنند پس از مدتی رصد کنند تا وضعیت قبل و بعد از مرمت مشخص شود.

اظهارات رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور درخصوص وضعیت وخیم آرامگاه کورش که به‌دلیل مرمت‌های غیرکارشناسی با سیمان انجام شده است در حالی صورت می‌گیرد که رشد گلسنگ‌ها در محوطه تاریخی تخت جمشید پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده بود ولی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همواره تصاویر موجود از رشد گلسنگ‌ها را در جمع خبرنگاران حربه‌های گرافیکی می‌خواند.

اکنون با اعلام این موضوع از سوی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آرامگاه کورش مورد هجوم 330مورد گلسنگ قرار گرفته و گونه‌ای از گلسنگ‌ها تمامی آرامگاه را گرفته است. به گفته محمدی مرمت آرامگاه کورش با سیمان و رصد نکردن این آرامگاه پس از مرمت‌های انجام شده موجب رشد این میزان گلسنگ خطرناک بر آرامگاه کورش شده است.

کد خبر 201397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز