چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اینکه چرا باراک اوباما در چهار سال گذشته یک‌بار هم به سرزمین‌های اشغالی فلسطین نرفته و با صهیونیست‌ها دیدار نکرده، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی بود که لابی طرفدار صهیونیست‌ها در واشنگتن بارها مطرح و به خاطرش حتی اوباما را بازخواست کرده‌اند.

اوباما

اکنون در آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری اوباما، کاخ سفید دیروز اعلام کرد که در‌ماه مارس(فروردین) رئیس‌جمهور به اسرائیل و فلسطین می‌رود و از اردن هم دیدن می‌کند. براساس بیانیه کاخ سفید، قرار این سفر در‌ماه ژانویه، زمانی گذاشته شد که اوباما برای تبریک انتخاب مجدد نخست‌وزیر اسرائیل با او تماس گرفت.کاخ سفید هنوز درباره جزئیات این سفر صحبت نکرده است اما کانال تلویزیونی ۱۰ اسرائیل گزارش داده که این سفر در ۲۰ مارس سال‌جاری میلادی انجام خواهد شد.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دیروز در این‌باره گفت: آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما و تشکیل دولت جدید اسرائیل فرصت مناسبی برای تأکید دوباره بر رابطه عمیق آمریکا و اسرائیل ایفا خواهد کرد.او گفت این سفر فرصتی خواهد بود که دو طرف درباره مسائلی مانند ایران و سوریه بحث و گفت‌وگو کنند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت، اوباما در این سفر با مقامات فلسطینی و اردنی دیدار خواهد کرد و با آنها از نزدیک درباره مسائل منطقه‌ای صحبت و همکاری خواهد کرد.

آخرین بار اوباما در سال ۲۰۰۸ به اسرائیل و اردن سفر کرد. در آن زمان او کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. رئیس‌جمهوری آمریکا بارها به‌دلیل سفر نکردن به اسرائیل به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی حامیان اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است. در دوره اول ریاست‌جمهوری اوباما، وقتی او در سفر به خاورمیانه و به‌ویژه قاهره، به سرزمین‌های اشغالی سفر نکرد، مورد انتقاد لابی طرفدار اسرائیل قرار گرفت.

این خبر دیروز درحالی اعلام شد که در هفته‌های اخیر گزارش‌های رسمی و نیمه‌رسمی از تیره شدن روابط میان دولت اوباما و تل‌آویو به‌ویژه با شخص نتانیاهو حکایت داشت. ‌ماه گذشته و قبل از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که اوباما به‌خاطر سرسختی نتانیاهو و ادامه شهرک‌سازی که دریچه صلح با فلسطینیان را تنگ کرده، هرگونه مذاکره و دیدار با او را بی‌نتیجه می‌داند. تیرگی روابط میان دولت اوباما و نتانیاهو حتی باعث انتقاد از نتانیاهو در جریان انتخابات اخیر این رژیم هم شده ‌بود.

دیروز سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در چند مصاحبه اعلام کرد که اوباما با طرحی فوری برای ازسرگیری مذاکرات میان فلسطینیان و اسرائیل به این سفر می‌رود. او به جزئیات این سفر اشاره نکرد و تنها گفت که ازسرگیری مذاکرات باید در دستور کار قرار گیرد. منتقدان سیاست خارجی دولت اوباما می‌گویند که او مناقشه فلسطین را به‌طور کامل رهاکرده و تلاشی برای میانجیگری در این مسئله و از سرگیری مذاکرات نمی‌کند. نمایندگان ویژه کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در امور صلح فلسطین دو سال پیش از سمت‌های خود استعفا کردند.

کد خبر 200485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز