گروه بین‌الملل: باراک اوباما در نخستین سخنرانی سالانه خود پس از انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آن‌قدر با مشکلات داخلی این کشور احاطه شده بود که تنها توانست اشاره‌ای گذرا به برخی مسائل خارجی کند و برخلاف سال‌های گذشته، امسال بیشتر به مهم‌ترین نگرانی‌های مردم این کشور ازجمله اقتصاد و خشونت پرداخت تا نشان دهد دولتش در دور دوم به جای ماجراجویی به فکر حل و فصل مشکلات داخلی است.

اوباما

درحالی‌که براساس نظرسنجی‌ها مشکلات اقتصادی مهم‌ترین نگرانی اکثر آمریکایی‌‌ها به‌حساب می‌آید اوباما در سخنرانی خود در کنگره وعده داد که اقتصاد این کشور را احیا خواهد کرد. او با تمرکز بر طبقه متوسط آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور به‌جای بزرگ‌تر‌شدن، هوشمندتر خواهد شد و به‌عنوان دولتی برای بسیاری از مردم و نه برای تعدادی معدود عمل خواهد کرد.

باراک اوباما همچنین در تلاش برای تحت فشار قرار دادن جمهوریخواهان، از نمایندگان کنگره خواست تا مانع از کاهش بودجه‌های نظامی و برنامه‌های داخلی شوند.اوباما همچنین اعلام کرد که وظیفه نسل او به راه انداختن موتور اصلی رشد اقتصادی آمریکا یعنی «طبقه متوسط در حال پیشرفت» است و رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را راهنمای دولت در مسیر فعالیت‌هایش توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که به‌دنبال خشونت‌های اخیر این کشور در تلاش برای تصویب قوانین جدید برای کنترل و محدودیت مالکیت سلاح است همچنین از سخنرانی خود در این راه استفاده کرد. درحالی‌که میشل اوباما همسر رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام سخنرانی در کنار خانواده یک نوجوان کشته شده در تیراندازی‌های این کشور ایستاده بود، باراک اوباما گفت: درصورتی که ما برای حفظ سرمایه‌های اصلی خود که همان کودکان هستند متحد نشویم تمام حرف‌های امشب من ارزش چندانی نخواهد داشت.

اعلام خروج ۳۴ هزار نظامی

باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که ۳۴ هزار سرباز آمریکایی تا اوایل سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد؛ اقدامی که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به نصف خواهد رساند. اوباما که با مشکلات داخلی این کشور به‌دنبال رهاشدن از مسئله افغانستان است گفت: آمریکا مأموریت خود را در افغانستان به اتمام خواهد رساند و به هدف اصلی خود که ریشه‌کن کردن هسته‌ اصلی القاعده است، می‌رسد.

این در حالی است که طالبان افغانستان در واکنش به سخنرانی سالانه اوباما با اعلام مخالفت با طرح پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج34 هزار سرباز از افغانستان، خواهان خروج همه نیروهای خارجی از خاک این کشور شد. در مقابل دولت افغانستان با استقبال از خروج نیروهای آمریکا اعلام کرده که نیروهای این کشور آمادگی بر عهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی را دارند.

اکنون زمان راه‌حل دیپلماتیک برای ایران است

رئیس‌جمهور آمریکا در کنار مشکلات داخلی این کشور اشاره کوتاهی به مسئله هسته‌ای ایران داشت و اعلام کرد اکنون زمان راه‌حل دیپلماتیک است. وی با تکرار ادعاها درباره ایران گفت: رهبران ایران باید درک کنند که هم‌اکنون زمان راه‌حل دیپلماتیک است؛ چراکه جامعه جهانی به‌صورت یکپارچه از ایران می‌خواهد که به وظایف خود عمل کند.

اوباما همچنین با اشاره به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی گفت: رژیم کره‌شمالی باید بداند که تنها زمانی به امنیت و سعادت می‌رسد که مقررات بین‌المللی را رعایت کند. تهدیدی که کره‌شمالی با انجام سومین آزمایش هسته‌ای خود انجام داد تنها آنها را منزوی‌تر می‌کند. اوباما درباره سوریه هم اعلام کرد که فشارهای آمریکا بر دولت سوریه ادامه خواهد داشت و واشنگتن همچنان از مخالفان حمایت می‌کند.

انتقاد جمهوریخواهان

سخنرانی سالانه اوباما اما انتقاد جمهوریخواهان را به‌دنبال داشت. جان مک‌کین از سناتورهای این حزب با اشاره به مشکلات مختلف بین‌المللی آمریکا از نادیده گرفته شدن این مسائل و سیاست خارجی در سخنرانی اوباما انتقاد کرد. نمایندگان دیگر حزب جمهوریخواه هم با ابراز شک و تردید نسبت به برنامه‌های اقتصادی، برنامه‌های دولت را به معنی افزایش هزینه دولت دانسته و با آن به‌شدت مخالفت کرده‌اند. قرار است مارکو روبیو، سناتور فلوریدا پاسخ حزب جمهوریخواه به سخنرانی باراک اوباما را ارائه کند.

کد خبر 201400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز