چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی بخت اول دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر است.

سینما - فیلم دهلیز


امسال 16 فیلم در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) پذیرفته شده‌اند که گفته می‌شود میان این فیلم‌ها، دهلیز بیشتر از بقیه آثار مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است. این فیلم میان آثاری که تجربه اول سازندگانش به شمار می‌آید بیشترین آرای مثبت مردمی را نیز به دست آورده است و باید دید منتقدان نسبت به آن چه واکنشی نشان خواهند داد.

دهلیز با رأی بالای هیات انتخاب به بخش مسابقه سینمای ایران آمد و جزو آثاری است که در دو بخش جشنواره شانس گرفتن سیمرغ دارد. بهروز شعیبی کارگردان فیلم دهلیز با بازی در نقش پسر حاج کاظم در فیلم «آژانس شیشه‌ای» به سینما آمد و در این سال‌ها به‌عنوان بازیگر و دستیار کارگردان فعالیت حرفه‌ای پررنگی را داشته است. محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم دهلیز نیز تهیه آثاری چون «درباره الی» را در کارنامه دارد. هانیه توسلی، رضا عطاران و محمدرضا شیرخانلو بازیگران اصلی دهلیز هستند. هانیه توسلی یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سال‌های اخیرش را در فیلم دهلیز ارائه کرده‌است. بازی محمدرضا شیرخانلو بازیگر کودک فیلم هم از امتیازات دهلیز به شمار می‌آید اما نکته غافلگیرکننده این اثر سینمایی حضور رضا عطاران در نقش کاملا جدی است.

عطاران در دهلیز نقش مردی را بازی می‌کند که به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد و قرار است اعدام شود. شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره‌آزاد، نگار عابدی و سعید چنگیزیان دیگر بازیگران دهلیز هستند. بهروز شعیبی که سال‌ها تجربه بازیگری داشته ترجیح داده در فیلمی که خودش کارگردانی کرده بازی نکند. شعیبی در این باره می‌گوید: «از تجربه همزمان بازیگری و کارگردانی می‌ترسم. اینها دو مقوله جداگانه هستند و همزمان بودنشان اتفاق خوبی نیست و کار دشواری است. برای من مثل این است که هم بازیگر باشم و هم فیلمبردار.» شعیبی تجربه کارگردانی چند تله فیلم را نیز در کارنامه دارد که در هیچ کدام از آنها بازی نکرده است. شعیبی درباره انتخاب رضا عطاران می‌گوید: «از همان ابتدا عطاران را به دلیل توانایی‌های ویژه‌اش انتخاب کردم. عطاران جزو بازیگران بسیار توانای سینمای ایران است و یک همکار خوب، منضبط و تواناست که آدم از همکاری با او لذت می‌برد.» فیلمبرداری خوب حسین جعفریان از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر دهلیز است. دوربین در این فیلم اصلا به چشم نمی‌آید و کاملا در خدمت مضمون اثر است. همچنین باید به موسیقی متناسب بهزاد عبدی اشاره کرد که می‌تواند مورد توجه داوران جشنواره نیز قرار گیرد.

کد خبر 200369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز