همشهری آنلاین: همزمان با اینکه منابع دیپلماتیک روسیه از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در مونیخ خبر می‌دهند، رئیس ائتلاف مخالفان اعلام کرد که لاوروف از وی برای سفر به مسکو دعوت کرده است.

اولین دیدار لاوروف و رهبر مخالفان سوریه در آلمان

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، یک منبع دیپلماتیک روسیه که در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان حضور دارد، اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه با احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در آلمان دیدار کرده است.

این در حالی است که هنوز اطلاعاتی در خصوص جزئیات دیدار لاوروف و الخطیب که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد منتشر نشده است.

این اولین دیدار لاوروف و الخطیب از زمان انتخاب الخطیب به عنوان رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در پایان سال 2012 است و پیشتر دو طرف همواره مذاکره مستقیم را رد می‌کردند.

این دیدار در پی آن صورت گرفت که کاخ سفید اخیرا اعلام کرده بود که نشستی با حضور معاذ الخطیب ، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، سرگئی لاوروف و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، روز شنبه برگزار خواهد شد.

این در حالی است که این خبر از سوی وزارت خارجه روسیه تکذیب و اعلام شد هیچ برنامه و طرحی برای این دیدار چهار جانبه وجود ندارد.

در همین حال معاذ الخطیب نیز اعلام کرد که لاوروف از وی دعوت کرده تا برای ادامه مذاکراتش با مقامات کرملین به مسکو سفر کند.

وی در این اظهارات که توسط خبرگزاری رویترز منتشر شد گفت: دیدگاه‌های روسیه نسبت به حل و فصل بحران سوریه مشخص است اما با این وجود لاوروف از من دعوت کرده تا به مسکو سفر کنم.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز خطیب همچنین تاکید کرد که از مذاکرات برای پایان دادن به بحران در سوریه استقبال می‌کند.

الخطیب همچنین در این اظهارات بار دیگر آمادگی‌اش برای دیدار و مذاکره با نمایندگان نظام حاکم سوریه را اعلام و در عین حال تاکید کرد که حاضر نیست با "نمایندگان و کسانی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده است" مذاکره کند.

این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی از سوی دولت سوریه در خصوص موضع جدید الخطیب که از سوی سازمان ملل و برخی کشورهای غربی مورد استقبال قرار گرفته، صورت نگرفته است.

در همین حال، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از الخطیب اعلام کرد: که الخطیب در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، در مورد یافتن راه حلی برای بحران سوریه و توقف خون‌ریزی‌ها، گفت‌و‌گو خواهد کرد.

احمد معاذ خطیب در مونیخ همچنین با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه ارب در بحران سوریه، دیدار کرد.

کد خبر 199987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز