همشهری‌آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی می‌گوید تنها راه برقراری مجدد صلح در سوریه مشارکت سوری‌ها در گفتگو و مذاکره است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که درگیری بین نیروهای امنیتی سوریه و شورشیان برخوردار از حمایت خارجی ادامه دارد. عده زیادی از مردم سوریه از جمله جمع کثیری از نیروهای امنیتی این کشور در ناآرامی‌هایی که از حدود ۲ سال پیش در این کشور آغاز شد جان خود را از دست داده‌اند. پرس تی وی در مصاحبه با ناصر العمری، نویسنده و مفسر سیاسی از نیویورک به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

  • پرس تی‌وی: بحران سوریه در حالی ادامه دارد که دولت کنترل مناطقی را در دست گرفته است. به طور کلی به نظر شما برای حل این بحران چه باید کرد؟

العمری: خب اشخاص مختلفی در صحنه بین‌المللی از مدت‌ها قبل گفته بودند که تنها راهی که برای استقرار مجدد صلح در سوریه پیش روی مردم این کشور قرار دارد شرکت در مذاکره و گفتگو است. این درگیری در حال غیر قابل کنترل شدن است و به بهای جان مردم تمام می‌شود و باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد. ما در حال حاضر از تمامی عوامل دخیل در درگیری‌های سوریه مطلعیم. ما می‌دانیم که القاعده در درگیری‌ها مشارکت دارد و هیچ راهی برای خروج از این بحران وجود ندارد مگر این‌که مردم سوریه با برگزاری مذاکرات جدی درباره چگونگی خروج کشورشان از این بحران موافقت کنند.

  • خب از نظر منطقی هم باید راه‌حلی بر اساس مذاکره و گفتگو پیدا شود اما به نظر شما چرا کشورهایی نظیر قطر و عربستان سعودی و همچنین ترکیه نه تنها فرصتی برای انجام مذاکرات فراهم نمی‌کنند بلکه به این بحران دامن می‌زنند؟

- خب کمک مالی به شورشیان سوری ادامه دارد و همان‌طور که می‌دانیم فعالیت جبهه النصره که با القاعده ارتباط دارد نیز افزایش یافته است و در حال حاضر سوری‌ها حضور این گروه‌ها را حس می‌کنند. این وضعیت مشابه اوضاعی است که در عراق شاهد آن بودیم و در حال حاضر ما می‌دانیم که با پیش‌بینی ورود عوامل جدید به درگیری و با دستور کارهایی که لزوما متعلق به سوریه نیست از چه فرصت‌هایی برای برقراری مجدد صلح برخورداریم. بنابراین همه باید یک گام به عقب بردارند و من به تفصیل درباره این اوضاع مطالبی نوشته‌ام، این‌که این درگیری هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. مردم سوریه باید در مذاکرات جدی وارد شوند در غیر این صورت با خشونت‌های بیشتری مواجه خواهند شد. در واقع هیچ راهی برای خروج از این بحران وجود ندارد. فرقی ندارد چقدر پول در این درگیری‌ها هزینه شود اساسا بهای این بحران جان تعداد بیشتری از مردم سوریه است و این کشور ممکن است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده به هرج‌ومرج کشیده شود. بنابراین وقت آن است که افراد منطقی پای میز مذاکره بنشینند و برای حل بحران گفتگو کنند.

  • و به نظر شما رژیم اسرائیل چقدر در یک مداخله نظامی (احتمالی) در سوریه مشارکت خواهد کرد؟

- خب در صورت تدام روند کنونی این درگیری به کل منطقه کشیده می‌شود. هر یک از کشورهای همجوار سوریه یک روز تاثیر این اوضاع وخیم را احساس می‌کنند.

به نظر من این گروه‌ها برای امریکا و رژیم اسرائیل بسیار هولناک و وحشتناک هستند و بیشترین خطر را نیز برای خود مردم سوریه دارند و به عقیده من همه کشورها یک روز تاثیر وضعیت وخیم سوریه را احساس خواهند کرد.

کد خبر 198920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز