چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: ارتش سایبری سوریه که از همان اوان بالاگرفتن بحران در این کشور و درگرفتن درگیری‌های مسلحانه وارد جنگ سایبری شده، اخیرا اطلاعات محرمانه‌ای را از دیدارهای رهبران کشورهای منطقه خاورمیانه ازجمله قطر، ترکیه و مصر افشا کرده که ابراز نگرانی قطر از شکست مخالفان درصورت ادامه ریاست‌جمهوری بشار اسد تا سال 2014و چوب حراج رئیس‌جمهور مصر به صنایع آهن و فولاد این کشور بخشی از این اسناد فاش شده هستند.

سوریه -مصر

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، این گروه سایبری که در ابتدا به‌صورت داوطلبانه وارد عرصه جنگ و درگیری در سوریه شده، پس از کسب موفقیت‌های فراوان در مدت زمانی کوتاه توانست نظر و اعتماد رهبران سوریه را جلب کند و هزاران داده و اطلاعات سرنوشت‌ساز از جمله ای‌میل‌ها، اسناد سری و فوق سری را در اختیار آنها قرار دهد و در موضعگیری مقام‌های سوریه در قبال کشورهای رقیب یا در پیگیری و ردیابی گروه‌های مسلح فعال در سوریه به آنان کمک کند.

ارتش سایبری سوریه اخیرا صدها سند از هزاران سند به‌دست آمده را در اختیار روزنامه لبنانی الاخبار گذاشته و این روزنامه از دیروز شروع به انتشار این اسناد کرده است. دیروز دو سند از میان اسناد به‌دست آمده تحت عنوان قطر لیکس منتشر شد که به دو دیدار جداگانه میان شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر و محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر و دیدار تمیم بن حمد آل ثانی ولیعهد قطر و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه می‌پردازد.

سند نخست مربوط به‌صورتجلسه دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ولیعهد قطر و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دوحه در اکتبر 2011مربوط می‌شود که در آن تأکید می‌شود که ماندن رئیس‌جمهور سوریه در قدرت تا سال 2014به‌معنای پیروزی وی بر مخالفان مسلح خواهد بود.

در این دیدار، احمد داوود اوغلو تأکید می‌کند که به روس‌ها و چینی‌ها باید پیامی داده شود و کشورهای عربی هم با سران این دو کشور باید وارد گفت‌وگو شوند؛ نباید سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود و نباید به بشار اسد فرصت دیگری برای انجام برخی اصلاحات را داد چرا که درصورت ادامه ریاست‌جمهوری‌اش تا 2014، وی خواهد توانست گروه‌های مسلح و مخالف را شکست دهد.
در این دیدار همچنین وزیر خارجه ترکیه انتقاد شبکه خبری الجزیره از مواضع کشورش را نامناسب توصیف می‌کند و در مقابل ولیعهد قطر هم تصریح می‌کند که روابط آنکارا و دوحه بسیار بزرگ‌تر از الجزیره و انتقادهای آن است و با وجود این، داوود اوغلو می‌تواند در این‌باره با حمد بن جاسم وزیر خارجه قطر وارد گفت‌وگو شود.

اما سند دوم صورتجلسه دیدار حمد بن جاسم آل ثانی نخست‌وزیر قطر و محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در‌ماه سپتامبر 2012است که در آن مشخص می‌شود که مبلغ دو میلیارد دلاری که قطر به مصر داده است، نه کمک بلا عوض بلکه وام با بهره‌ای است که در مقابل آن، رئیس‌جمهور مصر چوب حراج به بخشی از صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور خویش می‌زند. در این دیدار همچنین به برقراری تماس با مقام‌های روس به‌منظور تشویق آنها به فاصله گرفتن از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مقابل برخی امتیازات و تعهدات سخن گفته می‌شود.

در دیدار یادشده، وزیر خارجه قطر تماس تلفنی‌اش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را بسیار بد توصیف می‌کند و می‌افزاید که قطر متعهد شده تا تضمین‌هایی درباره حمایت از پایگاه دریایی روسیه در آب‌های سوریه به روس‌ها بدهد و اینکه گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد سوریه مسئولیت حمایت از این پایگاه را به‌دست گیرد اما ولادیمیر پوتین این تضمین و تعهد را رد کرده است.
در دیدار‌ماه سپتامبر، مشخص می‌شود که مبلغ حدود دو میلیارد دلاری قطر که اخیرا این کشور آن را به پنج میلیارد دلار افزایش داد، نه کمک بلاعوض به مصر بلکه وامی بوده که بهای سود آن پس از چانه‌زنی به یک‌ونیم‌درصد کاهش داده شده و در مقابل، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر هم امتیازات فراوانی را به قطری‌ها می‌دهد که ازجمله آنها فروش بخشی از اراضی مصر به قطر به‌مدت 12سال به جای هشت سال تحت عنوان سرمایه‌گذاری و نیز اعطای امتیاز انحصاری سرمایه‌گذاری قطر در حوزه آهن و فولاد در مصر و برخی امتیازات دیگر به شرکت‌های قطری است.

وزیر خارجه قطر در این دیدار، سخنرانی محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران را می‌ستاید و تصریح می‌کند که این امر باعث تغییر مواضع در اتحادیه عرب درباره مرسی شده است. مرسی نیز در پاسخ تصریح می‌کند که راه اصلاحات فراروی بشار اسد بسته است و وی باید از قدرت خارج شود.

در این دیدار وزیر خارجه قطر پیش‌بینی می‌کند که با انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا و پس از انتخابات آلمان، همه‌‌چیز تغییر خواهد یافت و درصورت پیروزی مجدد اوباما،قطر اتوماتیک وار و بدون آنکه منتظر پایان ژانویه باشد، اقدامات خود را درقبال سوریه اتخاذ خواهد کرد زیرا در این‌باره تعهداتی دارد. در مقابل، مرسی هم از بابت ورود ایران به روند یافتن راه‌حل در سوریه ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید که این امر باعث نزدیکی بیشتر ایران به ترکیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد شد. قرار است روزنامه لبنانی الاخبار طی روزهای آینده اسناد و مدارک محرمانه بیشتری را به صورت متوالی منتشر سازد. روزنامه الاخبار دو ماه پیش هم نواری صوتی را از عقاب صقر یکی از سیاستمداران لبنانی پخش کرد که در آن با فرماندهان گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد لبنانی مذاکره تسلیحاتی می کرد و در پی آن،‌ عقاب صقر به صحت این نوار اعتراف کرد.

کد خبر 198856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز