همشهری آنلاین: فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب با انتقاد از اظهارات برخی از کشورها مبنی بر یافتن جایگزین برای الابراهیمی تاکید کرد، الابراهیمی حمایتی را که برای یک میانجی‌گر در سوریه لازم است، دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در اظهاراتی اعلام کرد: اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب حمایت و کمکی را که یک میانجی‌گر بین‌المللی برای حل و فصل بحران سوریه به آن نیاز دارد تا بتواند در ماموریتش موفق شود، دریافت نکرده است.

وی همچنین از کشورهایی که اعتقادی به وجود میانجی‌گر در سوریه ندارند و نیز برخی از کشورها که پیشنهاد جایگزین برای الابراهیمی را ارائه می‌دهند، به شدت انتقاد کرد.

کوفی عنان گفت: الابراهیمی حمایت کافی را دریافت نمی‌کند. مردمی هستند که به میانجی‌گر و فعالیت وی و حتی روند سیاسی عقیده‌ای ندارند. آنها می‌گویند میانجی‌گری و وجود چنین شخصی در حقیقت وقت هدر کردن است لذا برای ارائه جایگزین و یا دخالت برای حل بحران سوریه اقدام نکنید.

فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ادامه اظهاراتش با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی و گروه‌های شبه نظامی که وارد سوریه می‌شوند، گفت: هر روز تعداد شبه نظامیان و سلاح‌هایی که وارد سوریه می‌شود افزایش می‌یابد و هیچ کس نمی‌داند این سلاح‌ها به کجا می‌رود اما من با این بهانه که گفته می‌شود میانجی‌گر در سوریه در حقیقت به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فرصت بیشتری را برای کشتار مردم و دایره جنگ می‌دهد، به شدت مخالفم.

وی همچنین تاکید کرد: با نظر الابراهیمی مبنی بر اینکه برای حل و فصل درگیری سوریه نباید از گزینه نظامی استفاده کرد هم عقیده‌ام در حال حاضر می‌بینیم که در سوریه از لحاظ نظامی یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده نیست بلکه درگیری‌ها در سوریه وقوع جنگ طایفه‌ای در آینده را هشدار می‌دهد.

کوفی عنان گفت: به صراحت می‌گویم که بسیاری از مردم سوریه بشار اسد را نمی‌خواهند اما درباره آنچه که خواهد آمد و آینده چیزی نمی‌دانند اما اگر پیشنهاداتی بر روی میز سیاست در خصوص سوریه ارائه نشود این حالت رکود مدت‌های طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین ادامه داد: من از همه کسانی که خواهان پایان خونریزی‌ها در سوریه هستند می‌خواهم صدای خود را بالا ببرند چرا که به عقیده من رهبران جامعه جهانی ضعیف عمل می‌کنند و ما نیازمند رهبری اوباما و پوتین هستیم.

کوفی عنان درباره طرح شش ماده‌ای خود نیز گفت: طرح شش ماده‌ای که به آن عمل کردم در حقیقت آغاز جدی برای راهکار حل و فصل بحران سوریه بود اما خیلی از کشورهای منطقه در این خصوص جدی نبودند و این باعث شد که ما شکست بخوریم. آنها از یک سو در حرف‌شان از ما حمایت می‌کردند و از سوی دیگر به سوریه سلاح می‌فروختند. این کشورها در حقیقت شرط‌بندی کرده‌اند که مخالفان در درگیری‌ نظامی در یک سال پیروز شوند اما یک سال گذشت و هنوز هم هیچ غلبه نظامی از سوی مخالفان دیده نمی‌شود و زمانی که ما به شکلی جدی وارد عمل شدیم این کشورها از طرح ما برای حل و فصل بحران سوریه به شکل صادقانه حمایت نکردند لذا درگیری‌ها در سوریه طولانی‌تر شد.

کوفی عنان پیشتر استعفای خود را به عنوان میانجی‌گر حل و فصل بحران سوریه تقدیم کرد و در حال حاضر اخضر الابراهیمی جانشین وی در سوریه است.

کد خبر 197935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز