شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حضور مقام‌های ارشد کشورهای مختلف در کنفرانس امنیتی مونیخ فرصت کم‌نظیری را برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف جهان به‌وجود آورده است اما با‌گذشت حدود دو سال از ناآرامی‌‌های سوریه این کشور به محور اصلی مذاکرات تبدیل شده تا شاید در این فرصت راهکاری برای حل و فصل بحران آن پیدا شود.

خاور میانه

درحالی‌که اختلاف‌ها میان اعضای شورای امنیت بر سر سوریه ادامه دارد در چهل و نهمین کنفرانس مونیخ مقام‌های ارشد آمریکا، روسیه، سازمان ملل و ناتو به همراه رهبر ائتلاف مخالفان سوریه شرکت کرده‌اند و قرار است مذاکرات مفصلی در رابطه با سوریه صورت بگیرد.

اظهارنظرهای اولیه مقام‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس نشان می‌دهد که با‌گذشت ۲۲‌ماه از ناآرامی‌ها در سوریه، «مذاکره» محور اصلی پیشنهادها برای توقف خشونت‌ها در این کشور به‌حساب می‌آید. اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سخنرانی خود در این کنفرانس باردیگر خواستار اتحاد اعضای شورای امنیت برای اقدام و تصمیمی درباره سوریه شد و اعلام کرد که این «آخرین درخواست و تلاش» است. او با اعلام اینکه نه مردم سوریه و نه کشورهای منطقه قادر به پیدا کردن راه‌حلی برای پایان خشونت‌ها نیستند خطاب به شورای امنیت گفت: لطفاً کارتان را انجام دهید.

ما نیاز به تصمیمی صریح از سوی شورای امنیت داریم تا محورهای راه‌حلی صلح‌آمیز برای حل مشکل سوریه مشخص شود. گزارش منابع دیپلماتیک نشان می‌دهد که ابراهیمی در جریان نشست با اعضای شورای امنیت در روز ۲۹ ژانویه طرحی شش‌ماده‌ای را ارائه کرده است و همین طرح محور مذاکرات طرف‌های مختلف در کنفرانس امنیتی مونیخ را تشکیل می‌دهد. نماینده سازمان ملل در طرح خود بر باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت بدون داشتن هیچ نقشی در روند انتقالی سوریه تأکید کرده است.

همچنین گفته می‌شود ابراهیمی در طرح جدید خود اعلام کرده که با باقی ماندن بشار اسد در قدرت مذاکرات میان هیأت‌های مخالفان و دولت در خارج از خاک سوریه ادامه پیدا می‌کند. امسال با حضور گسترده‌تر مقام‌های ارشد کشورهای مختلف ازجمله جوبایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب و معاذالخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، کنفرانس مونیخ بیش از سال گذشته نظر رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است. معاذ الخطیب،

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه هم روز گذشته در سخنرانی خود در مونیخ آمادگی برای مذاکره با دولت سوریه را اعلام کرد. وی اما همزمان با اعلام آمادگی برای مذاکره خواستار مداخله نظامی در سوریه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با اعلام اینکه حاضر به نشستن پای میز مذاکره با دولت سوریه است از آمریکا و کشورهای دیگر خواست که شورشیان را مجهز به تسلیحات الکترونیک برای ارسال پارازیت جهت جلوگیری از پرواز جنگنده‌های سوریه کنند.

معاذالخطیب با اعلام امکان گفت‌وگو با دولت بشار اسد در یکی از کشورهای ترکیه، مصر یا تونس اعلام کرده که دولت سوریه برای نشان دادن حسن نیت خود باید۱۶۰ هزار نفر از بازداشت‌شدگان را آزاد کند. العربیه گزارش داده که الخطیب اعلام کرده این ائتلاف ممکن است خواستار هدف قرار دادن رهبران سوریه درصورت به نتیجه نرسیدن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز شود.

این در حالی است که دولت فرانسه هم از پیشنهاد ائتلاف مخالفان سوریه برای مذاکره با دولت این کشورحمایت کرده اما لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور گفته که بشار اسد نمی‌تواند جزئی از راهکار سیاسی سوریه باشد. گزارش‌هایی درباره احتمال دیدار سه‌جانبه معاذ الخطیب با جو بایدن و سرگئی لاوروف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شده است اما منابع نزدیک به هیأت روسیه و سازمان ملل احتمال این مسئله را کم ارزیابی کرده‌اند.

گفته می‌شود معاذ الخطیب قصد دارد درصورت مهیا نشدن این نشست به‌صورت جداگانه با لاوروف و بایدن مذاکره کند. درصورت برگزاری نشست سه‌جانبه، برای نخستین‌بار مقام‌های ارشد آمریکا و روسیه به همراه رهبر ائتلاف مخالفان سوریه مذاکرات مشترکی خواهند داشت. 

کد خبر 199851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز